Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations"— Utskrift av presentasjonen:

1 Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations
(Nominated Postholder EASA Part M & Part 145) September 2013

2 SAFE technical services with high quality to lowest possible cost.
“More for less” Hvordan ? Det jeg skal snakke om nå er for denne forsamling selvfølgeligheter.

3 CL and NG 2013 Monthly 737-300 Fleet Information for July 2013
 Fleet Size - 10 Daily Utilization:  9:15 Flight Hours / 6.6   Flight Cycles Technical Dispatch Reliability (tech delays > 15 & cancellations):  100.0% Schedule Completion (scheduled flights completed):  99.00% Monthly Fleet Information for July 2013  Fleet Size - 67 Daily Utilization:  11:35 Flight Hours / 6.6  Flight Cycles Schedule Completion (scheduled flights completed):  99.58%

4 Quick Facts about Norwegian:
Number of B737 aircraft: 77 Number of routes: 383 Number of destinations: 122 Pax 2012: 17.7 million Pax Q2 in 2013: 5.5 million Totalt antall NG’er pr :

5 Technical Operations Main Functions
1. Ensure ”Continued Airworthiness” of the company’s fleet in accordance with EASA* Part M, Manufacturers and internal requirements. 2. Line Maintenance. The Technical Ops. has it’s own EASA Part 145 approval for Line Maintenance service on the company’s fleet. The company performs Line Maintenance on our bases at OSL, SVG, TRD, BGO, CPH and ARN. Line Maintenance at HEL is done by an external provider . Additionally, the company has ad-hoc agreements on almost all destinations, but only for defect rectification (”snag”), ground damage etc. * (European Aviation Safety Agency – Common EU Aviation Authority located at Cologne, Germany)

6 TECHNICAL OPERATIONS

7 Manning 2013 Management & staff (EASA Part M): 12
Engineering Dept. (Part M): Maintenance Planning Dept. (Part M): 27 Maintenance Contracts Dept./ARC (Part M) 3 Projects: Maintenance Dept. (EASA Part 145): +/- 204 Logistics Dept. (Part 145): Total: /- 299

8 «More for less» Hvordan levere i et ekstremt konkurranseutsatt marked ?
Hvordan håndtere kravene til luftdyktighet, safety, kvalitet til lavest mulig kost ? Er dette mulig i dagens og morgendagens verden. Svaret er JA – og en må løse alle 3 kravene samtidig! Hvordan? Ledelse Kvalitetsystem Holdninger Kompetanse Teknologi

9 «More for less» Hvordan: “Lean” organisering Korte beslutningsveier
Kompetanse , men også - “The right people on the bus” er vesentlig. Veldefinert kvalitetsystem Teknologi – IT strategi Utvikle riktige styringsparametre og FØLG dem! Bort fra “brannslukking” og over på langsiktig “styring” Styre på MÅL – ikke aktiviteter. “Safety Culture” Fleksibilitet -Små fleksible strukturer og ikke store tunge sentrale beslutningstrukturer. Unngå “uoversiktlige” og unødvendige grensesnitt hvor kvalitetsavvik skapes. Moderne flyflåte/enhetsflåte Lean. Fokuser på det vesentligste og eliminer «waste» Management må besitte kompetanse på tekniske krav (M og 145) hvis ikke vet en ikke hva som er «need to have» vs. «nice to have» i organisasjonen. For ofte mangler denne kompetanse i organisasjonen. «The right people on the bus»: Kompetanse, sevstartere, beslutningsevne, «attitude», fokus, kultur etc. Moderne flyflåte: Vedlikeholdskost fly/motor/komponenter/ressurser/fleksibilitet – fremtidig utfordring for å ha riktig vedlikeholdsfilosofi – ellers tapes mye av effekten av potensialet i flåten.

10 Myndigheter/regelverk
Ikke bruk regelverket som en unnskyldning eller se på det som et hinder, snarere en hjelp til å kunne levere kvalitet til lavest mulig kost. Bruk regelverket som en mulighet –det hjelper deg ! Ved ikke å ha et «robust» system som ivaretar alle aspekter innen «safety» så genereres mye mer arbeid , ressurser og energi på å oppfylle alle krav og en «mister fokus» på hele tiden å «løpe etter kravene». Kvalitetsavvik/kost = større ressursbruk og høyere kostnader, lavere kvalitet og lavere «safetynivå»

11 Technical Operations Vision / Mission
The best choice for Norwegian ! Technical Operations Mission: Technical operations deliver SAFE technical services with high quality to lowest possible cost. Goals: Deliver acc.to set SPI’s and KPI’s.

12 Tech Operations goals/KPI’s
Safety: SPI’s (TBD) Quality: Technical punctuality Technical regularity Aircraft availability (Flytilgjengelighet) (TBD) Morning readiness Cost: Unitcost/ABH Personnel: Employee satisfaction (Medarbeidertilfredshet)

13 Safety Performance Indicators (SPI’s)
• MEL index • MEL one time extension • AD exceedance • MR exceedance • Maint variations • Caniballisation • Engine related incidents/occurrences • Gear related incidents/occurrences • Flight Control related incidents/occurrences • Electrical related incidents/occurrences • Fuel related incidents/occurrences • Fire/smoke events.

14 Safety Culture (Sikkerhetskultur)
Rapporteringsvilje Tillit Læring

15 Safety Culture Hvor befinner organisasjonen seg?
Jo lavere ned på skalaen en er her, jo høyere kostnader bruker en på avvikshåndtering. Source: Reason

16 Håndtering av avvik Skap en kultur og forståelse at avvik gagner kvalitet og økonomi- ikke bare er et «safetykrav» Erkjenn at «selv den beste kan gjøre de verste feilene» Håndter avvik som om de «brenner i lommen» – Løs dem ASAP med korrektive og preventive tiltak raskest mulig, hvis ikke, blir avviket et problem som «bare må ut av verden» da fokuset da blir «hvordan kan jeg enklest mulig» lukke avviket uten fokus på læring. En skaper ikke grunnlag for at avviket ikke dukker opp igjen. Kostnadene øker ved å ikke løse «root cause» og dette kan innvirke på alle «de tre parametre» Safety, quality & cost. Når avvik blir «due/overdue» uten å være løst blir fokuset: «hvordan kan jeg lukke avviket og bli kvitt avviket» istedet for å finne permanent løsning på avviket.

17 Skap en åpen kultur Skap en åpen kultur for synspunkter- spesiellt de som ikke er enig med deg må få komme til. Vær tydelig,men åpen for tilbakemelding Sørg for at organisasjonen lærer av avvik og at avikshåndtering er en viktig læringsarena.

18 Fleksibilitet Hvordan skape og bibeholde
Enhver organisasjon har en tendens til å «falle inn i et spor» «Det som er riktig idag er ikke riktig imorgen.» Dette krever fleksibilitet i egen organisasjon, leverandører etc. I egen org; Ikke for tunge systemer, teknologi som hjelper deg å gjøre jobben, skaper oversikt og beslutningsgrunnlag. En kan være stor og fleksibel – bygge riktige strukturer Ta beslutninger – endre når det er nødvendig. Skape forståelse og kreve fleksibilitet hos dine leverandører Sørge for at leverandørene leverer etter dine behov Det som er riktig idag..: Leverandøravtaler må være fleksible og ikke eksklusive avtaler – partnership med dine leverandører

19 Mål- vs. aktivitetstyring
Bort fra brannslukking til langsiktig målstyring – ikke styr på aktivitet,men på mål. Samtidig- kan være et «paradoks» Kjenn din operasjon – hvis ikke risikerer du å tape erfaringen og muligheten for optimalisering. Ved aktivitetstyring skapes små rammer for løsningsorientering Kjenn din operasjon øker faren for å styre detaljer. Ved aktivitetstyring minskes kreativiteten og mulighetene for å få de riktige valgene.

20 Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft
Totalt 262 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre 38 stk. B737 NG levert p.t. av denne ordre 100 Boeing 100 Boeing 737 MAX8 100 Airbus A320neo «Burning platform»: Teknisk utfordring er hele tiden å holde oss optimal vedr. Drift av tekniskavdeling da vi «mister» endel av fordelen med redusert «maint.cost» hvis en ikke har et optialt «maint konsept» og drift.(Direct maint.cost vs. Indirect maint.cost.) Evt. Kan optimalisere dette ytterligere. Moderne flyflåte: Vedlikeholdskost fly/motor/komponenter/ressurser/fleksibilitet – fremtidig utfordring for å ha riktig vedlikeholdsfilosofi – ellers tapes mye av effekten av potensialet i flåten. 28 % redusert NOx 8 % redusert fuel forbruk 8 %edusert CO2 utslipp 20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon NG 68 % redusert NOx 20 % redusert fuel forbruk 20 % redusert CO2 utslipp 25 % redusert maint. cost % redusert støy Vs. 1 generasjon NG 68 % redusert NOx* 20 % redusert fuel forbruk* 20 % redusert CO2 utslipp* 23 % redusert maint. cost* % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon NG

21


Laste ned ppt "Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google