Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil

2 Norskopplæring i APS, går det da?
Ja! Ref. Kravspek. ”Tiltaket skal (…) bidra til å styrke deltakernes mulighet til å komme i arbeid eller utdanning” + Opplæring og undervisning. Finn den organiseringen og det innholdet som passer deres bedrift og deres brukere.

3 Den minoritetsspråklige
Minoritetsspråklig vs. Fremmedspråklig Hva med tospråklige eller flerspråklige? La formålet med definisjonen styre definisjonen Hvem er det? For å lykkes er det svært viktig å vite hvem vi lager opplæringstilbud til

4 Tilpasset språkopplæring
Hva betyr det? Kartlegging av språknivå og forutsetninger for å lære. Skole/utdanningshistorie er vesentlig Tilpasning i forhold til innhold, progresjon og rammer for læring (fysiske, psykiske) Hva er hovedmålet med opplæringen?

5 Hvordan organisere opplæringen?
Hva er bedriften og brukerens behov? Eks. As Rehabil har per 16.mars % minoritetsspråklige i bedriften (67/171), 33% i APS, men langt fra alle har språk som en arbeidshindring. Tilbyr individuelle opplæringsløp og gruppeundervisning knyttet til arbeidsområde.

6 Læringsnettverket som avgjørende ressurs
Inndeling: Lese/skriveopplæring Norskopplæring/arbeidsnorsk Tall/regning Studie- og opplæringsstøtte 4 ansatte som kan undervise Opplæring i kombinasjon med praksis 1 lærer fra Oslo Voksenopplæring Enkelte arbeidsledere bidrar der det er hensiktsmessig, eks. kantinenorsk

7 Et kritisk blikk på innholdet
Hva er hovedmålet for brukeren? Hva bør målet for norskopplæringen være? Hva slags norsk trenger man, krav i yrket? Hva er ”godt nok norsk”? Hva er tidsperspektivet? Leseforståelse og begrepsinnlæring

8 Relevans Innhold -gjenkjennelig
Voksne–utnytt dette og bruk erfaringer de har Skap tillitt Dropp grammatikken om nødvendig Dobbeltlæring –fag, førerkort, rettigheter/plikter, arbeidskultur m.m Ikke perfekt norsk før kvalifiserende aktivitet Opplevelse av mestring og nytte er en nøkkel

9

10 Takk for oppmerksomheten!
Dette var ikke svaret, men kanskje et bidrag til at dere finner svaret? Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google