Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Christian Rangen @engageinnovate Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring

3

4 Hvorfor?

5 ? Hva er en ‘’unønsket hendelse’’?

6 Hva er hensikten med å melde inn?

7 Hva er hensikten med å melde inn?

8 Ønsker vi å senke....?

9 Eller rapportere.....?

10

11

12

13

14 Hva er anderledes da?

15 Å endre kultur

16 Skap en ny kultur på 48 timer..... Hva er anderledes da?

17 Til....? Fra......?

18

19

20

21

22 Kultur Hva er det?

23 ‘Det vi gjør når ingen ser oss’

24 Brown, side 200

25 http://thelinkbetween. wordpress

26 Oppgave: Vårt isfjell

27 Er motstand alltid en naturlig reaksjon mot endring?

28 Motstand...... eller behov for forståelse...
og ønske om deltakelse? ....eller se fordelen...

29 Ønsker vi å påvirke vår egen fremtid?

30 Spørsmålet du alltid må stille
‘Ser våre medarbeidere hvordan disse endringene vil hjelpe dem gjøre en bedre jobb?’

31 Forstå mennesketypene du arbeider med
Ned Hermann, Whole Brain Model,

32 Leders fremste utfordring: walk the talk
‘Min nærmeste leder går alltid foran som et godt eksempel’

33 Noen av suksessnøklene vi kjenner...
Alle er med ‘Nok’ tid Hvorfor? Bygg på det som er bra (løft) Felles visjon Deltakende prosesser med ansvar

34 ‘Nøkkelen til en enhver vellykket omstilling i en organisasjon er å tenke medvirkning fra første stund’ - Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme

35 ‘De som skal gjennomføre endringene, må også planlegge endringene’
- Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme

36 Endringstrappen I dag Endrings- glede Endrings- vilje
Oppover..... Mot toppen.... Et bra sted å være... Endrings-kompetanse I dag Endrings-tretthet I kjelleren... ikke et godt sted å være.... Endrings-kynisme Aktiv motstand Rangen & Øvstebø, 2011

37 De fem prinsipper for positiv endring
1. Effekt Fokuser på menneskelig og forretningsmessige resultater 2. Betydning Skap felles betydning tidligst mulig 3. Mennesker Samle de riktige menneskene 4. Energi Jobb for å skape god energi og stemning 5. Autentistet Vær ekte, bygg tillit, led ved eksempel

38 De fem elementene i Endringskynisme
Endring for endrings skyld Resirkulering av ideer Praskisfjerne løsninger Manglende synliggjøring av resultater Pseudomedvirkning (fake involvering)

39

40 Hvilken lederstil har man?
Informerer (telling) Overbeviser (selling) Tester (implemen-teringen sammen) (testing) Deltakelse (consulting) Skaper sammen (Co-creating) Ensidighet og manipulering. Ansatte er fortalt hva som skal skje. Godta det. Ledelsen forsøker å overtale andre til å like endringene. Løfter gis. Mye forhandlinger. Trening og informasjon om visjon, mål og planer. Samarbeider om implementeringen. Ledere, prosjektgruppe og ansatte deltar i prosessen. Prosjektleder styrer prosessen med inviterer til diskusjon Høyeste grad av samarbeid er målet. Alle involverte er fullt innsyn setter mål, planer og visjon sammen. Kontroll Forutsigbarhet Engasjement Empowerment (Kaos) Kræmmer og Divert, 2009

41 Endringsledelse? Mennesketyper? ‘’Actively manage mood’’?
Hvem hos dere kan...... Endringsledelse? Mennesketyper? ‘’Actively manage mood’’?

42 Så hva er stikkordene for endring av kultur?

43 Alle forstår hensikt

44 Beskriv drømmebildet

45 Lederne går foran som gode eksempler

46 Nye måleverktøy m/konsekvenser

47 Enkelt

48 Gøy

49 Takk for meg Blog: Web: E: M

50 Anbefalte bøker Enterprise 2.0 Groundswell Leading Change McAfee Li
Kotter


Laste ned ppt "Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google