Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz"— Utskrift av presentasjonen:

1 Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz
IMK, 12. september 2012

2 Noen fakta om Balkan Sør-østlig Europa
albansk, bosnisk, kroatisk, slovensk, serbisk, montenegrinsk, makedonsk, rumensk, bulgarsk, gresk, tyrkisk, valakisk, romfolk balkanisme - eurosentrisme M. Todorova, Imagining the Balkans, 1997 Balkan som ‘object of the Western traveller’s gaze’ 1991 Jugoslavias oppløsning

3 Kritikkerne og filmskaperne
Daniel Goulding, Ronald Holloway, Andrew Horton Theo Angelopoulos, Michalis Cacoyannis, Yilmaz Gunei, Dušan Makavejev, Lordan Zafranović Dina Iordanova: World Cinema tilnærming Cinema of Flames, 2001 Cinema of Balkans, 2006 D. I., David Martin-Jones, Belen Vidal (red.), Cinema at the Periphery, 2010

4 Hvorfor balkansk film? ...region do not share a common heritage in linguistic, religious and political terms, nor are they reputed for cooperating in the field of culture… …a regional approach allows us to discover recurring concerns and visions that otherwise remain ignored …because I believe that there is such a thing as Balkan cinema - one with analagous sites and conditions of production - a clearly definable category with clearly set thematic and stylistic dimensions… D. Iordanova

5 «det nasjonalistiske menneske»
Mot prosjektet av «det nasjonalistiske menneske» lignende mentalitet - samme sosio-kulturell ramme turbulent historie og skiftende politikk marginalitet og en spesifikk orientalisme (ottomansk arv) patriarkis arv økonomisk avhengighet <- D. Iordanova Maria Todorova, Ivan Čolović, Milena Dragićević-Šešić, Ivo Žanić –> diagnose av kultur etter 1991

6 Tematisk profil - hva? plassering av regionen mellom Vest og Øst
verdens periferi? - mot ”det vestlige blikket” historie: politisk vold og lovløshet, skiftende perspektiv, fatalisme konfrontering mellom motsatte grupper død og kjærlighet på bakgrunn av etniske spenninger bygdelivet / industrialisering det tradisjonelle / det moderne resirkulering av historiske myter (‘instant history’) EKSEMPEL! Pred dozhdot / Before the Rain, M. Manchevski, 1994: individuell skjebne mot historiske krefter; en varslende fabel eller forutsigelse av fremtiden?; overlappende tråder i narrativ

7 Tematisk profil - hvordan?
satire, ironi undersøkelse / kartlegging av sosiale problemer (fra den jugoslaviske svarte bølgen til den nye tyrkiske filmen) moralske dilemmaer / utfordringer (europeisk trend fra 1980 til nå) populære sjangre: the comedies of mores / sedekomedier (spenninger mellom det som anses for primitivt og sublimert) eller melodramaer

8 Tematisk leitmotiv romfolkets minoritet : the Balkan ‘Other’
fokus på ukonvensjonell livstil spørsmålstegn ved rigide mainstream-normer eksotikk, men ikke trussel lidenskap og selvdestruktive drifter familiebånd Rromanipe (kjerneverdier) / gadjo-verdens normer middel for selvrepresentering, en metafore for balkansk marginalitet: «‘Balkan to Europe as Gypsies to us’ metaphore» D. Iordanova positivt bilde: «suppresed, nice, but uncivilised ‘other’» D. Iordanova EKSEMPEL! Dom za vešanje / Time of Gypsies, Emir Kusturica, 1988: magisk realisme m. autentisitet / imaginasjon, Romani-språk

9 Oppsummering identitetnyskapning / identitets reformulering i den post-kommunistiske perioden / etterkrigsperioden hybrid, ustabil, flytende identitet den sosiale betydning: selvrefleksjon -> mot det falske eksterne bildet, mot interne nasjonalistiske bevegelser diffuse grenser m. det reelle og imaginære, dokumentar og fabel

10 Stil - innflytelser og kjennetegn
dynamisk kameraarbeid som i tsjekkisk film i 60. lange tagninger som hos regissører som Miklós Jancsó og Andrei Tarkovski øde landskap og råe protagonister (sjanger “Eastern”) EKSEMPEL! To vlemma tou Odyssea / Ulysses’ Gaze, Theo Angelopoulos, 1995: nostalgia for tid av harmonisk multietnisk samliv, reise for å lete etter identitet, ikke-lineær narrativ

11 Stil - innflytelser og kjennetegn
tablå-stil av georgisk Sergei Paradjanov vestlige og østlige, samt iranske og turkiske innfl. byzantisk og ottomansk estetikk naiv maling folkearv som kilde til inspirasjon og visuelle referenser kollektive begivenheter: særlig bryllup, religiøs feiring, begravelser EKSEMPEL! Before the Rain

12 Poetikk vs. realisme langsomt narrasjonstempo
folkelegender og mytologiske verdenssyn lange tagninger detaljert iscenesetning sosialt kritisk etterforskning drevet av rastløs moralsk uro / angst for den andre dempede farger tåkete øde landskaper evokativt lydspor vs. ...without descending to troverdig bilde av barsk sosial realitet avspeilet i dynamisk narrasjon eclecticism a fine balance between storytelling that reflects on universal concerns and imagery that borders on the exotic - D. Iordanova

13 Filmskapernes mål a certain annoyance with their continuous classification as "Balkan" (indicating indigenous, peculiar, non-European) which effectively limits their ability to address themes of universal concern and obliges them to seek success mostly by engaging in exotic self-representations D. Iordanova -> å snu marginalitet fra ulempe til en fordel, ved å bruke dens rike visuelle og narrative potensiale

14 Tematiske sirkler interetnisk balanse og etniske minoriteter som romfolk økende antall filmer som avbilder naboer, der man forlot tradisjonelle stereotyper til fordel for ‘humanisert’ bilde av den etniske andre inter-etnisk kjærlighet innen Balkan-univers : Preku Ezeru / Across the Lake, Antonio Mitrikeski, Makedonia/Polen, 1999 flyttning (migrering) og leting etter ens identitet på tvers av kulturer , f. eks. Before the Rain, Ulysses’ Gaze etniske og eksistensielle problemer i fokus i Tyrkia og Hellas rumensk film - arv fra Ceausescu-æra

15 Oppløsning av Jugoslavia
over 250 filmer, både dokumentar og fiksjonsfilmer kompleks historie av Balkan -> Kusturicas Underground (1995) som byr på kontroversielt syn på historie av Jugoslavia siden 1941 No Man’s Land, Welcome to Sarajevo, Perfect circle, Grbavica, Lepa sela lepo gore dokumentarfilm: Chris Marker, Marcel Ophuls, SaGA, TV B92, Factum, 70 dok om Sarajevo mock-documentary Želimir Žilnik, Tito Among the Serbs for the Second Time EKSEMPEL! Angels in Sarajevo, Antonije Nino Žalica, 1993, Pretty Diana, Boris Mitić, 2003

16 Balkansk film - alternativ film
kunstfilmer med særegen stil og ikke-klassiske fortellingsmønstre subjektivitet og psykologisk kompleksitet realisme / autoral ekspressivitet tvetydighet -> D. Bordwell, The European Cinema Reader fabel / dokumentar

17 Balkansk film - alternativ film
diaspora mot sentrum minoriteter / eurosentrisme transnasjonalisme og regionalisme, samarbeid: Kusturica's Underground (Frankrike/Tyskland/Ungern), Black Cat, White Cat (Frankrike/Tyskland/Jugoslavia), Paskaljević's Cabaret Balkan (Frankrike/Hellas/Tyria), Kenović's Perfect Circle motstand mot krigen, mot marginalisering –> cinema of subversion (R. Stam) feministisk film: Vesna Ljubić, Jasmila Žbanić Takk for i dag!


Laste ned ppt "Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google