Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.
Erfaringer fra sterilsentralen ved Sykehuset Østfold Moss v/Avdelingssjef Edel Irene Bruun

2 ”Av alle drifter er sykehusdriften den vanskeligste å kontrollere.”

3 Hva dere kan forvente: En kort bakgrunnsinformasjon
En beskrivelse av hvilke utfordringer vi sto overfor Hvordan vi gikk frem for å løse utfordringene Hvordan kommunikasjon, nyervervet kunnskap, samarbeid og felles mål bidro til at vedtak om iverksetting av tiltak ble fattet.

4 Hva dere ikke får: Ingen vanneksperts betraktninger
Ingen betraktninger sett fra en spesialist på sterilfunksjon Ingen betraktninger sett fra en spesialist på de tekniske installasjonene på sterilsentralen Ikke masse tall og detaljer Ingen reklame for verken HF eller firmaer

5 Hensikten er å dele med dere de erfaringene vi har gjort.

6 Bakgrunnsinformasjon (1)
Sterilsentralens funksjoner Vaskeprosess Pakking Steriliseringsprosess

7 Bakgrunnsinformasjon (2)
Sterilsentralen var nybygget i 2004 Følgende avdelinger/divisjoner var og er involvert; - Med.teknisk avdeling/Divisjon for medisinsk service - Teknisk avdeling/DISE - Sterilsentralen/ Divisjon for akuttmedisin - Kirurgisk og ortopedisk avdeling/ Kirurgisk divisjon

8 Utfordringer (1) Driftsutfordringer generelt - krav til inntjening - krav til kvalitet - krav til effektivitet ”Symptomene” på at noe var galt - utgifter til vedlikehold av autoklavene eksploderte våren hyppige driftsstans - ”film”/belegg på instrumentene - økning i antall ortopediske infeksjoner

9 Utfordringer (2) Når ting avdekkes og prøvesvar foreligger, må vi ta konsekvensene av det vi finner Hvordan få ledere til å forstå det som avdekkes og sette dem i stand til å fatte nødvendige beslutninger. Finne balanse mellom hva kan vi og hva må vi iverksette av tiltak

10 Hva gjorde vi? (1) Alle involverte avdelinger og leverandører ble innkalt til møte Nødvendig å ta kontakt med flere eksperter og ressurspersoner Samarbeidsprosjekt igangsatt ledet av kirurgisk divisjon Erkjenne et felles problem som må løses i fellesskap

11 Hva gjorde vi? (2) Gjennomførte et forprosjekt
Fikk rapport med anbefalinger om tiltak Tok dette opp på møte hvor alle div.direktører, avdelingssjefer og fagpersoner var tilstedet Ble enige om hvilke tiltak vi anså måtte gjennomføres Dette ble vedtatt av sykehusledelsen Utstyr ble bestilt, og det ble lagt en plan for installering

12 Status pr. nå Alt ble installert i løpet av sommeren - rensing av vann på hovedinntaket på SØM - ekstra filter for vann til sterilsentralen Vi er i oppstartsfasen - mange utfordringer for alle både faglig og samarbeidsmessig for å få alt til å fungere

13 Valg av motto: ”Den som gir seg har tapt”
”Det er aldri for sent å gi opp” Dere anbefales sterkt å velge det første! Det har vi gjort, så ”vi har stått han av.” Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google