Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen
Regionleder Odd Haakenstad. Regionsjef Guttorm Tysnes Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland

2 NLF - næringsorganisasjon og arbeidsgiverforening
4000 medlemmer Ca biler arbeidstakere Medlemsbedriftene utfører alle typer for godstransport med varebiler og lastebiler. NLF har egen hovedavtale med LO/Transportarbeiderforbundet og YS/Yrkestrafikkforbundet NLF Hedmark og Oppland er næringspolitisk en del av Vegforum Innlandet

3 Visjon og hovedmål Visjon: Hovedmål: Tilrettelegge for god og
Norsk godstransport på vei får full aksept for sin nytte for samfunnet Hovedmål: Tilrettelegge for god og sikker godstransport

4 NLF i transportfylket Oppland: 291 medlemmer 1500 biler 2000 ansatte

5 Gausdal kommune 33 medlemmer 102 biler 3. viktigste næring
målt etter antall ansatte Sigurd og Ola Grimstad Petter Surnflødt Odd Klophus Kindlistuen og Dahl Gausdal Land Ragnar Olstad

6 Mange store aktører Stiftet i 1917

7 Mange store aktører

8 Ressurser ved Toten Transport
TOTEN TRANSPORT Stabil vekst siste 20 år og med ambisjoner om videre vekst TOTEN TRAORT – DAGENS OPEON Stabil vekst gjennom siste vekst Ressurser ved Toten Transport Utvikling siste 20 år og dagens aktivitet 115 ansatte 150 egne biler Opptil 30 løstrailere Budbiler / varetaxi 250 biler kontrakt 44 millioner kjørte kilometer pr år Kapasitet på tonn daglig Solid og veldrevet selskap Aldri tapt penger 26 aktive bileiere Lav turnover Fornøyde kunder Utvikling i omsetning pr år (alle tall i MNOK) +12% Toten Transport +5%

9 Fylkeskommunen/SVV …og alt du ser i dette rommet!

10 Tot: 286 Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5
Fastlandstransport gods på jernbane og vei: Tot: Millioner tonn Veg: Bane: År: 2010 Kilde: OFV Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5 Tonnkilometer (reiselengde × antall tonn) 87,9% - 12,1 %

11 Stort behov for sjåfører!
Transportbransjen tilbyr gode jobbmuligheter og mange spennende utfordringer En interessant og sikker arbeidsplass, mye avansert teknologi, mye personlig frihet og høy grad av mobilitet.

12 Kjøre- og hviletid 4 ½ timer 45 minutter
Pauser (45 min) – Døgnhvil (11 timer) – Ukehvil (45 timer e. 6 døgn)

13 Raste- og hvileplasser

14 Sjåfør i 2012 Hvert minutt overvåkes Speedometeret er alltid korrekt

15 Løyveplikt Enhver som skal drive transport mot vederlag må ha løyve!
Vandel hvert 5. år Økonomi en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap (kr for løyve 1 – deretter kr ) attest fra kommunekasser attest fra skattefogd utskrift fra konkursregisteret Faglig dyktighet Utdanning Kurs mm

16 På skolebenken hvert 5. år

17 Noen kjører billigere enn oss…

18 Ulovlig kabotasje! Danske Anneberg Transport AS har kjørt gass fra Stavanger til Oslo på regelmessig basis med utenlandsk transportmateriell.

19

20 ”Norsk” kjøretøy 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t
Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t

21 ”Utenlandsk kjøretøy”
Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 8 t 11,5 t 25 t

22 Boggiløft – forbys med lass?
Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 5 t 23 t 18 t

23 Modulvogntogene kommer!
RV4 og E6 til Lillehammer + tilknytningsveger

24 Detaljene når vi bygger

25 Glemmes vareleveringen???

26

27 Muligheter Endret struktur i lastebilnæringen Nettverk
Større enheter Nettverk Sammenslutninger Fusjoner/oppkjøp Allianser

28 Godstransporten øker! Bruk og kast Just in time Varene på døra
Fabrikker nedlegges Søppel til utlandet Og mye mer

29 Lastebileier fra Oppland:
”Så lenge det skal være liv på denne planet er vi en av de få sikre bransjer, for alt må flyttes! Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google