Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Kurs for nye ledere 15/ Åsmund H Sandvik

2 Forventninger og refleksjon
Basert på organisasjonskulturen Verdibasert ledelse og medarbeiderskap Åpenhet og etikk Lærende organisasjon Attraktive, inkluderende og helsefremmende arbeidsplasser God og effektiv drift

3 Forventninger og refleksjon
Sammenheng Tillit Tydelige og åpne prosesser Mot og vilje Det må være en sammenheng mellom det vi sier vi skal gjøre og det vi faktisk gjør, hvordan får vi til det? Dette er helt sentralt i alt det vi gjør sentralt, medarbeiderskap, ledelse, lederstruktur, læringsstrategi, læringsnettverk osv Åpenhet og dialog er grunnlaget for å skape tillit Grunnleggende for å skape denne tilliten i hele organisasjonen er tydelige, åpne og gjennomsiktige prosesser Det er dere som ledere som styrer prosessen og er arbeidsgiver, vi skal og kan hjelpe dere på alle mulige måter, men dere styrer porsessen Vi skal ha ledere med mot til å gå tidlig inn i prosesser, i denne sammenhengen så er det viktig at vi dokumenterer det vi gjør, ting blir ikke borte om vi venter lenge nok Kultur- tillit - Vilje

4 Forventninger og refleksjon
Kultur skapes over tid Ledelse og medarbeiderskap Hele menneske Ydmykhet og respekt Prioritering vises gjennom det vi gjør, gjennom de handlinger vi gjør hver dag, den kulturen vi skaper, hva vi gjør, hvordan vi fremstår, og dette må vises over tid, kultur er ikke noe vi kan vedta i org.politikken Vi må ha fokus på det vi kan gjøre noe med Godt humør og folkeskikk er smitsomt, vi påvirker omgivelsene våre, vi er rollemodeller Som leder er du arbeidsgivers representant men samtidig så må det legges til rette for at de ansatte har mulighet til å ta ansvar, medarbeiderskap Vi må se på hele menneske, både mental og fysisk helse Vi skal være tydelige, men samtidig være ydmyke og vise respekt for de andres roller og ståsted Ydmykhet går også på ift i forkant spørre om råd, dette gjelder spesielt på saker som det kan være lurt å avklare i forkant i stedet for at vi må rydde opp i etterkant Jeffrey Pfeffer ” There are propably 100 studies out there showing that you get a 30 to 40 per cent productivity and profit advantage by trating people in the right way”

5 Forventninger og refleksjon
Medbestemmelse/medvirkning Fokus De enkle tingene først Tydelig og offensive Vi har retningslinjer for medbestemmelse og på hvilke arenaer dette skal foregå, det må være en reell medvirkning, ref struktursaken Fokus, du ser det du ser etter, du blir det du fokuserer på Hva er vi gode på, hva får vi til? Men hvordan gjøre dette i praksis? Vi må skynde oss langsomt, ta små skritt Av og til er 1mm nok Golfslaganalogien Sommerfugleffekten Vi må først være gode på de grunnleggende tingene først, ref HMS før vi fokusere på det som er lurt Vi skal være offensive, ha tro på at vi kan gjøre en forskjell

6 Refleksjon Rekrutteringsprosessen Mellomlederrollen
Lokale lønnsforhandlinger Veiledning/coaching Samhandling


Laste ned ppt "Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google