Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid"— Utskrift av presentasjonen:

1 AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid
Statens reiseseminar 7. september 2010 Tarald Johansen, Konsernstab, Avinor

2 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

3 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

4 Internasjonale hendelser - ansatte
7. april 1994: FedEx 705 EF 2320/2002 – punkt 2.3 a Alt personale, inklusive flybesetninger, og medbrakte gjenstander skal gjennomsøkes før de får innpassere til sikkerhetsbegrensede områder. Fremgangsmåten for gjennomsøking skal sikre at det ikke tas med forbudte gjenstander, og metoden skal være den samme som for gjennomsøking av passasjerer og håndbagasje. 24. desember 1994: Air France 8969

5 Anslag mot lufthavner - Bruk av fly i angrep mot flyplass
Heathrow Airport Plot, avslørt i 2003, kapre fly i Øst-Europa, styrte inn i terminalbygg - Bombe utplassert på lufthavnen Davao lufthavn, Filippinene, 2003, fjernstyrt - Selvmordsangrep Glasgow, , gassflasker, bensin og spiker

6 Anslag mot luftfartøy - Kapringer
Seks i 2007, nedgang. Eksempel fra august 2007, tyrkisk fly fra Kypros til Istanbul - Sprengninger/eksplosiver i inn- sjekket bagasje Air India 1985, Montreal-London Lockerbie 1988

7 Anslag mot luftfartøy 25. desember 2009 Northwest Airlines fra Amsterdam til Detroit Passasjer med sprengstoff i pulverform skjult i underbuksa 86 gram

8 Luftfartøy brukt som våpen
11. september 2001, World Trade Center, Pentagon og forsøk på Kongressen Forsøk i 1994 i Marseilles – ble stoppet En rekke plott i etterkant av særlig små fly

9 Anslag mot luftfartøy Smugling av eksplosiver om bord
Ramzi Yusuf, Philippine Airlines Flight 434, Manila-Tokyo, 1994 Richard Reid, 2001, Paris-Miami August 2006, Heathrow, triacetonperoksid (TATP), smugle deler om bord, mikse sammen. Planen var antagelig å ramme 9 fly

10 Anslag mot lufthavner Raketter mot lufthavner
Somalia, Israel/Palestina 2007 Angrep mot infrastruktur på lufthavnen JFK, juni 2007, planer om angrep på drivstofftanker/rørledninger

11 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

12 Hendelser i Norge 1979, sovjetisk rutefly på vei fra Oslo til Moskva
1985, Braathens SAFE mellom TRD og OSL 1993, Aeroflot - tre iranere på flukt 1994, SAS i Nord-Norge kapret av bosnisk flyktning 1996, Hemus Air (Balkan) - tilsynelatende forvirret palestiner

13 Hendelser i Norge Mars Afghansk asylsøker i Vardø planla å tenne fyr på bensin om bord i fly fra Widerøe September Kato Air mellom Narvik og Bodø – øksedrama 100% securitykontroll på regionale flyplasser innført i løpet av 24 timer

14 Incidenter - luftfartsaktører
14. jan Orlando - 2 x falske IED er oppdaget i hangar. Misfornøyd ansatt mistenkt. 1. feb Wisconsin - falsk IED oppdaget festet på en tankbil. 9. feb Madrid - IED eksploderer utenfor kontorene til Ferrovial, selskapet som eier BAA. 10. mars Frankfurt - IED funnet plassert på kjøretøy tilhørende en ansatt i FRAPORT, selskapet som opererer Frankfurt lufthavn. 15. mai Ingushetia, Russland – bakke - luft missil launcher oppdaget montert i bygning i nærheten av lufthavnen

15 Incidenter - luftfartøy siste år
8. februar 2008 i NZ - Eagle Airways - Jetstream 32 - pax angrep piloter med kniv 6. november 2008 i Canada - Summit Air – DO228 - pax angrep piloter med knyttnever 5. januar 2009 i Boston - nyttårsrakett avfyrt mot en flight fra Air Wisconsin under approach. 22. januar 2009 i Nashville - Forsøk på flykapring av B737 tilhørende Southwest Airlines. 19. april 2009 på Jamaica - forsøk på flykapring av B737 tilhørende CanJet. 30. mai 2009 i Iran - IED ombord på flight.

16 Incidenter - sabotasje
Mars 2009: Brussels – 2 incidenter, ikke-kritiske sabotasje av luftfartøy oppdaget, Sabene Technics Oktober 2006: Napoli – 2 MD80 sabotert (kabler kuttet) oppdaget ”SHT anser det for mulig at noen i den aktuelle todagers perioden har åpnet oljepåfyllingslokket på LN-VYN”

17 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

18 Security barrierer Oppmerksomme ansatte og passasjerer Flyet

19 ”One stop security” Securityarbeidet i Norge er en del av et omfattende regime både globalt og innen EU/EØS. Standarden på security skal være like høy på alle lufthavner i EU/EØS-området. Dermed slipper passasjerene å underkaste seg ny sikkerhetskontroll ved transittreiser i EU/EØS. Konsekvensen av at en lufthavn ikke drives i samsvar med gjeldende rett og ovennevnte prinsipp er at EU-kommisjonen kan erklære at lufthavnen ikke drives i samsvar med gjeldende regelverk. Skjer med jevne mellomrom i Europa hvert år. Fly må fjernparkeres, passasjerer busses, ny sikkerhetskontroll av passasjerene, bagasje kontrolleres på nytt, cleaning av fly, etc 19 19

20 Trusselvurderinger og beredskap
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) utarbeider nasjonale trusselvurderinger Internasjonal informasjonsutveksling Sikkerhetsrådet for luftfarten (SFL) gir råd til alle nasjonale selskaper og organisasjoner innen luftfart ”Lav”, ”Moderat”, ”Høy”, ”Ekstrem” Trusselnivået pr i dag er vurdert til ”Lav” Beredskapstiltak utviklet og tilpasset de ulike bredskapsnivåer ”Renegade prosedyrer”

21 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

22 Nasjonale og internasjonale tilsyn
Luftfartstilsynet inspiserer aktører i Norge (lufthavner, flyselskap, fraktselskaper, utdanningsorganisasjoner) ICAO (International Civil Aviation Organization) inspiserer Norge med utvalgte lufthavner som eksempler ESA (EFTA Surveilance Authority) inspiserer Norge med utvalgte lufthavner som eksempler

23 Luftfartstilsynet – tilsynsaktivitet 2009
Ca 25 inspeksjoner av lufthavner Ca 10 oppfølgingsinspeksjoner av lufthavner 1 revisjon av en lufthavnoperatør Ca 50 luftfartøy Ca 25 fraktoperatører 1 utdanningsorganisasjon Ca 100 – 150 tester ESA; 4 inspeksjoner

24 Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security”
Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

25 Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring
Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

26 Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring
Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

27 Behovet for risikobasert regelverk
Oppmerksomt crew Låst cockpitdør Kabinsjekk Sikkerhetskontroll Etterretning KATASTROFE TRUSSEL BARRIERER

28 Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring
Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

29 Antall timer grunnopplæring etter krav fra Luftfartstilsynet

30 Antall timer grunnopplæring etter krav fra Luftfartstilsynet
UNGARN ØSTERRIKE TYSKLAND STORBRITANNIA NORGE SVERIGE FINLAND NEDERLAND TYRKIA SPANIA ITALIA BELGIA

31 Praksistimer etter krav fra Luftfartstilsynet

32 Praksistimer etter krav fra Luftfartstilsynet
ØSTERRIKE TYSKLAND STORBRITANNIA NORGE SVERIGE FINLAND NEDERLAND TYRKIA SPANIA BELGIA UNGARN

33 Europeisk standard CEN/PC 384 Airport and aviation security services
Den Europeiske standardiseringskomite (CEN) har startet arbeidet med å utvikle en internasjonal standard innenfor området flysikkerhetstjenester Standarden trer i kraft Europeisk bransjestandard som spesifiserer krav til kvalitetssystemer, prosesser, krav til personell og ledelse for leverandører av sikkerhetskontrolltjenester til luftfartsrelatert virksomhet Standardisering av opplæring står sentralt Den Europeiske standardiseringskomite (CEN) har lagt den norske modellen (80 timer) til grunn for sitt utkast Avinor deltar i både i den nasjonale standardiseringskomiteen og i den internasjonale arbeidsgruppen

34 Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring
Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

35 Teknologiens begrensninger
Metalldetektor: Har rask responstid ift. å spore metallobjekter, men ulempen er at den bare kan oppdage metall. Røntgenstråling: Røntgenstråling er et viktig verktøy for å oppdage eksplosiver i bagasjen, men det kan være vanskelig å avgjøre om organiske stoffer og materialer kan være eksplosiver. Fysisk kontroll: Manuell inspeksjon og tilstedeværelse av mye personell er forebyggende, men er tidkrevende, kostbart og kan virke påtrengende for passasjeren og ansatte/crew. 35 35

36 Teknologiutviklingen innen sikkerhets-kontroll
Adgangskort - Nye adgangskort vil kunne anvende biometri i fremtiden. Nytt nasjonalt ID-kort - Under innføring. Biometri muliggjør full selvbetjening i innsjekk og boarding. Avinor får ikke tilgang til biometri Ny videoanalyseteknologi -Overvåkning av sikkerhetsområder. Muliggjør reduksjon av personell. Væskescanner – teknologi som kan skille brus fra flytende sprengstoff Kroppsskanner - Røntgen- eller millimeterbølgeteknologi. 36 36

37 Kontroll av håndbagasje – væsker

38 Ny sensorteknologi – kontroll av kroppen
Luftstrømmer: Denne teknikken er basert på at passasjeren går gjennom en kanal som sender luft fra veggen som suges inn av en sensor i taket som kan spore eksplosiver. Denne teknologien kan kun oppdage organiske trusler. Røntgen/back-scatter: Sender røntgenstråler gjennom passasjeren og oppager metaller, ikke-metaller, organiske og ikke-organiske stoffer. Millimeter radiobølger: Sender mikrobølger mot passasjeren som penetrerer klær og sko og kan dermed oppdage ulovlige gjenstander på kroppen.

39 Utfordrer personvernet?
”Tanken på å bli skannet til beinet i sikkerhetskontrollen på flyplassen, er motbydelig. Jeg synes dette passerer grensen for bluferdighet, sier Georg Apenes, direktør i Datatilsynet.” Aftenposten 12. november 2007

40 Hva ønsker passasjerene?

41 Millimeter radiobølger – L3 Provision
Kan skanne en person uten å sende ut røntgenstråler. Man bruker millimeter radiobølger som penetrerer klær og sko for å oppdage en mulig trussel som våpen og eksplosiver. Testes på Schiphol lufthavn og flere andre steder og er et EU-godkjent forskingsprosjekt. Kastrup er i løypa. Kan teoretisk kontrollere 240 passasjerer i timen. Ordinær bruk i Moskva, JFK, LA, Phenix, Thailand, Singapore, Japan, Israel, etc

42 Kroppsskanning Bodyscanner\Millimeter_v2.wmv
Bodyscanner\securityscan_lo_16-9.wmv

43 Kroppsskanner Sladdet ansikt pga person- vernhensyn Kniv Narkotika
Passasjeren ser IKKE bildene Kniv Narkotika Operatøren ser bilder fra mange vinkler

44 pepperkakefiguren

45

46 Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring
Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

47 Samarbeidspartnere Samferdselsdepartementet Luftfartstilsynet
NHO luftfart/service/reiseliv Fly og handlingselskapene Sverige og Danmark

48 ACI AVSEC committe - intern organisering
ACI-E AVSEC committee Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport V. chair: Anders Lennerman – LFV Group Representation ECAC (1 year mandate) Technical Task Force Primary: Ian Hutcheson (BAA) Alternate: ACI EUROPE Guidence Material Task Force Primary: Ernst Schlecht (Zurich) Training Tast Force Primary: TBC Important relation – it tends to provide technical expertise and input to the European Commission which uses it for regulatory purposes. WGs – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative: (1 year mandate) (primary, or as the case may be pending on the expertise areas): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members SAGAS – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Alternate: Anders Lennerman (LFV) - Very important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members TSCG (EC/USA – TSA) (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Bart Mos (Amsterdam) Important regulatory relation with significant implications for the AVSEC Committee members ACI-E AVSEC Core Working Group Chairman: Anders Lennerman – LFV/Philipp Kriegbaum - Fraport ACI-E AVSEC Strategy WG Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport Members: Anders Lennerman – LFV Group ACI-E AVSEC Technology Panel Chairman: Andy Price Members: ACI-E AVSEC LAG’s Implementing WG Chairman: Bart Moss - Schipol Members: ACI-E AVSEC Benchmarking WG Chairman: Jonnie Muller - Kastrup Members:

49 ACI AVSEC committe – Avinors deltagelse
ACI-E AVSEC committee Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport V. chair: Anders Lennerman – LFV Group Representation ECAC (1 year mandate) Technical Task Force Primary: Ian Hutcheson (BAA) Alternate: ACI EUROPE Guidence Material Task Force Primary: Ernst Schlecht (Zurich) Training Tast Force Primary: TBC Important relation – it tends to provide technical expertise and input to the European Commission which uses it for regulatory purposes. WGs – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative: (1 year mandate) (primary, or as the case may be pending on the expertise areas): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members SAGAS – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Alternate: Anders Lennerman (LFV) - Very important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members TSCG (EC/USA – TSA) (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Bart Mos (Amsterdam) Important regulatory relation with significant implications for the AVSEC Committee members ACI-E AVSEC Core Working Group Chairman: Anders Lennerman – LFV/Philipp Kriegbaum - Fraport ACI-E AVSEC Strategy WG Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport Members: Anders Lennerman – LFV Group ACI-E AVSEC Technology Panel Chairman: Andy Price Members: ACI-E AVSEC LAG’s Implementing WG Chairman: Bart Moss - Schipol Members: ACI-E AVSEC Benchmarking WG Chairman: Jonnie Muller - Kastrup Members:

50 Security - med hodet på rett sted…..
- Slutt -


Laste ned ppt "AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google