Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita"— Utskrift av presentasjonen:

1 Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune

2 Arbeidslivsfag hos oss
Tre skoler: Østerås, Bekkestua, Ramstad Elever: 8.trinn: 20 elever til sammen 9.trinn: 32 elever til sammen En av 13 elever har valgt ALF 10.trinn: 44 elever til sammen To timer per uke på egen skole. Mange ulike aktiviteter. Kontakt med vgs: Kokkekurs, sveisekurs, førstehjelpskurs + ekstra hospitering 10.trinn. Lærere: 15 lærere Felles undervisningsopplegg på tvers av skoler. Aktiviteter: Særlig innen RM, BA, SS, EL, HS, TIP. Kontinuerlig erfaringsutveksling; møter og læringsplattform.

3 Vurdering i arbeidslivsfag
Elevene skal ha én standpunktkarakter Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen med praktisk innslag

4 Vi øver oss på 9.trinn: Muntlig prøve med praktisk innslag
To oppgaver: Design og søm av arbeidsforkle med logo på lomme Planlegge og bygge modell av hus i tre

5 Oppgavene bygget over samme lest
Del 1: Om produksjon generelt Del 2: Demonstrere og forklare produksjon av hus/forkle Del 3: Samtale om, reflektere over og vurdere eget arbeid Kjennetegn på måloppnåelse kjent for eleven på forhånd. Og forstått!

6 Vi snurrer film…

7 Erfaringer å ta med videre
45 minutter per kandidat er passelig tid. Oppgavene fungerte fint! Men: Del 1 av oppgaven bør være samarbeid mellom de to kandidatene. Vanskelig å holde begge kandidatene i aktivitet hele tiden. Valg mellom tre deloppgaver: Ikke så enkelt som vi trodde å finne tre oppgaver med samme vanskelighetsgrad. I løpet av 10.trinn: Elevene må trene på å forklare det de gjør, og hvorfor de gjør ting på en bestemt måte.

8 Hvor kommer arbeidslivet inn?
ALF åpner for kontakt med arbeidslivet – og det å koble arbeidsliv og skole er viktig. Men på hvilken måte skal det gjøres? Rapport etter ett år: Uni Rokkansenteret : De fleste skolene tar sikte på utvidelse av samarbeid utenfor skolen, både med vgs og lokalt næringsliv for undervisningsopplegg i arbeidslivsfag på 9. og 10. trinn. Nevnt særlig side Peker på viktig poeng her. Ett år med alf andre delrapport: s 42 eneste sted næringsliv nevnt Ett år med alf første delrapport: Kan bruke lokalt arbeidsliv som sparringspartnere for å se om de oppgavene man lager er relevante. samarbeid mellom skole og arbeidsliv som vil gi elevene bedre: - grunnlag for å kunne ta riktige yrkes- og utdanningsvalg ALF Gjelder liten gruppe elever

9 Hvor kommer arbeidslivet inn?
Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen

10 Hvor kommer arbeidslivet inn?
Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning

11 Hvor kommer arbeidslivet inn?
Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet

12 Hvor kommer arbeidslivet inn?
Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet Også kontakt med arbeidsliv når skoler arrangerer grûndercamper eller gjennomfører andre program fra UE, for eksempel Økonomi og karrierevalg


Laste ned ppt "Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google