Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagbøker for barn Anne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagbøker for barn Anne."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagbøker for barn Anne

2 I dag 14. november Kl 16.00 Søknader ut Kl 16.30 Praktisk norsk
Kl Skriveøkt med utgangspunkt i Fagbøker for barn Kl Fagboktekst/POS Kl Takk for i dag!

3 Innledning sakprosa Fiksjon <-> ikke-fiksjon/sakprosa
Sakprosa for voksne <-> sakprosa for barn

4 Sakprosabøker Lærebøker (primært til skolebruk)
Fagbøker (primært for fritid) (faktabøker/temabøker)

5 Teksttyper Teksttypene i fagbøker for barn kan ofte være mange:
Deskripsjoner (Beskrivelser, forklaringer, definisjoner, utgreiinger, presentasjoner ) Narrasjoner (fortellinger el. fortellingselement) Argumentasjoner (påstander og begrunnelser) Dialoger (direkte henvendelse til leseren, undrende spørsmål –hvem stiller spørsmålene?)

6 Mer om deskripsjon Hvordan organiseres en beskrivende, presenterende tekst for barn? Kategorisering (ovenfra og ned, utenfra og inn,) Konkretisering (eksempel <> generalisering) (kjent til ukjent) Sidestilling (a og b og c og d…) ”Hypertekstualitet”? Multimedialitet?

7 ”Hypertekstualitet”? Hva gjør at man kan sammenlikne komposisjonen i enkelte fagbøker med hypertekststruktur? Mange ulike tekster/teksttyper på same side (faktabokser, bilder, småfortellinger, faktaruter) Ofte en ikke-lineær struktur Legger opp til fragmentert lesing, fritt veivalg

8 Mer om narrasjon Hvordan brukes fortellinga i fagbøker for barn?
Som en gjennomgående fortelling i hele boka (og der fagstoffet er innbakt i fortellinga) Som en gjennomgående fortelling i hele boka (der fortellinga blir brutt av noen sakprosabiter) Enkeltstående fortellinger som ikke henger sammen (annet enn tematisk)

9 Fortellingen Hva kjennetegner en fortelling?

10 Margaret Mallett Sakprosa for barn hos Mallet
Tradisjonelt: Fiction/non fiction Fortellinger hvor tidsprinsippet rår (fiction) Tekster som er ordnet etter emne/tema (non-fiction) Sakprosa for barn hos Mallet Fortellende (kunnskapsfortellende) Ikke-fortellende, men refererende, f eks oppslagsbøker Ikke-fortellende, men forklarende som ”kunnskapsbøker”

11 Fagboka –en blandingssjanger
Faksjon (Fakta + fiksjon = faksjon) Edutainment Kunnskapsfortellingen

12 Hva kjennetegner kunnskapsfortellingen?
Smalere fokus-ofte med konkretisering, analogier, anekdoter, ”tenk om”, identifikasjonsfigur gjennom teksten, handling i teksten, redundans, adaptasjon, rammefortellingen episke, dramatisk og lyriske elementer

13 Temaer Nøytrale og ikke-kontroversielle Konkrete temaer
Faktaorientert mer enn problematiserende og undrende (?) Temaer i forandring

14 Uviklingen av fagboka Ca 1900 –eget marked for fagboka pga utbygging av skoler og skolebibliotek Markedsutvikling fra 1970-tallet pga vekst i pedagogisk sektor, bl a barnehageutbygging Fagbøker i skyggen av skønnlitteratur 1996 innkjøpsordning:20 fagbøker i 1550 eks

15 Fagbok-serier Sakprosabøker for barn, - ofte i serier
Mine første oppdagelser Les og lær Vår utrolige verden Barnas faktabøker

16 Kunnskapsfortellingen
Hva slags ordning av stoffet har en bok som denne? Vi følger et barn – i en særskilt tidssekvens - på et særskilt sted – i en bestemt periode Fra det nære miljø til en større verden – deretter mer emneorientert mot perspektiv på geografi, historie og naturvitenskap Fortellingen brukes fordi den passer yngre lesere så godt, men det er samme krav til nøyaktighet

17 Skrivedag


Laste ned ppt "Fagbøker for barn Anne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google