Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT"— Utskrift av presentasjonen:

1 Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT

2 Hvem er jeg? Var student på økadm i 1997-1999 Jobber nå i næringslivet
Var studass i IKT for mitt eget kull, og kom meg aldri bort… Økadm var da toårig, så jeg tok bachelor i markedsføring på NMH (BI) Jobber nå i næringslivet På dagtid jobber jeg som forretningsutvikler i privat sektor (markedsanalyse) Fungerer ofte som "tolk"; bindeledd mellom teknisk, marked og stab Etter HiO har jeg hatt ulike stillinger, bl.a. prosjektleder, produktansvarlig og controller Spør ikke meg, jeg jobber ikke her! Jeg er formelt sett innleid timelærer Har gitt opp å ha oversikt over skolens systemer Trenger du hjelp til wlan, skriveren, fronter etc, så er jeg ikke rett instans Ikke send meg e-post Bruk heller Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

3 Historikk om faget Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen Faget IKT
Tidligere var IKT et eget fag på 2 vekttall, eksamen var bestått/ikke bestått Under en reform ble IKT innlemmet i faget Bedriftsøkonomisk analyse Bedøk økte fra 4 til 6 vekttall, hvilket tilsvarer 20/3 studiepoeng Etter ønske fra studentene ble IKT senere tatt med i fagnavnet Nå heter faget Bedriftsøkonomi 1 m/IKT for årsstudiet og Finansregnskap med IKT for bachelorklassen, men IKT-innholdet er helt identisk Faglig innhold Vrient å holde takt med utviklingen (nye versjoner av programvare etc) Har tatt opp flere nye emner, men bygger på de samme bærebjelker som for år siden – samtlige oppgaver ble "renovert" høsten 2011 Den stadige forbedringen av studentenes forkunnskaper er helt uten sidestykke sett opp mot hva som er tilfelle for absolutt alle andre fag Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

4 Fagets Ferdighetens plass og betydning
Et tilbud til studentene Må regnes som et rent tillegg i studietilbudet; få (om noen) andre høyskoler har samme tilbud Mye av kursinnholdet har ikke eksamensfokus, her snakker vi datateknisk allmennkunnskap Vi utdanner økonomer, ikke ingeniører Fokus på å løse praktiske oppgaver Løse bedriftsøkonomiske og matematiske utfordringer i Excel Viktig bærebjelke for resten av studiet Du trenger IKT til alle andre fag, hvilket også er hvorfor undervisningen er lagt til første semester Viktigste verktøy for resten av karrieren Alle relevante jobber krever IKT-kompetanse, dette er trolig det eneste kurset som absolutt alle får bruk for Etter 3 år på yrkesskolen ved snekkerlinja, så kan du ikke starte som læring uten å kunne bruke en hammer Det handler egentlig om effektivitet! Både som ansatt og som student er datamaskinen ditt verktøy For å kunne jobbe raskt og riktig, så må du kunne bruke den riktig Arbeidsmengden på eksamen er stor, riktig bruk av riktig verktøy er nøkkelen til suksess Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

5 IKT sett opp mot andre emner
Bedøk Matematikk Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

6 Målsetninger med kurset
Tidløs IT-kunnskap Gi en mann fisk, og han er mett for en dag; lær ham å fiske, og han er mett resten av livet Vi skal ikke spise fisk, vi skal lære å fiske! Fokus er å få en forståelse og et tankesettet for hvordan man kan angripe problemstillinger ved bruk av IKT som verktøy; uavhengig av versjon, program og operativsystem Tilstøtende kunnskap Ny kunnskap er som å åpne en dør, hvor man ofte finner mange nye dører som kan åpnes Kumulativ kunnskap: For hver dør du åpner, så er det enklere å åpne neste dør Den vise vet hva han ikke vet Rik på data, fattig på kunnskap Data Spredte biter av data og informasjon Informasjon Resultatet av samlingen av data Analyse Sammenstilling og foredling av informasjonen Kunnskap Konklusjonen av analysen  HANDLING! Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

7 KAN Econa Fagforeningen for økonomer Vårt IKT-kurs
Econa het tidligere Siviløkonomene KAN er deres kursavdeling, hvor de tilbyr relevante kurs for økonomer Mest vanlig av faglig påfyll er Excel Pris: kr for to dager Vårt IKT-kurs I bunn og grunn samme innhold Vi har et helt semester på oss Pris: gratis (verdi ≈ ,-) PS: Her er ikke lunsj inkludert Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

8 Undervisningen Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen NY BOLK
Forelesningsserien 12 bolker + 2 repetisjoner (?) Alle visninger av samme bolk har nøyaktig samme innhold Du velger selv hvilken eller hvilke visninger du vil gå på Timeplanen er ennå ikke helt spikret for høsten 2013 Tirsdag Datarom 3 timer Onsdag Auditorium 1,5 timer Torsdag Leksehjelp 3 timer Mandag Datarom 3 timer NY BOLK Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

9 Hvorfor så mange visninger
Ulike forkunnskaper Noen kan knapt starte en datamaskin, andre kan mer enn alt vi skal gjennom Tilbyr derfor to ulike hastigheter på forelesningene: auditorium og datarom Ubekvem arbeidstid Av og til vrient å få ettermiddagsundervisning til å passe Husk nettsiden, den skal forsøksvis innby til fjernundervisning Trangt på datarommet På langt nær plass til alle Vi praktiserer først til mølla Vær forberedt på å sitte flere sammen ved én maskin Ta gjerne med egen PC og ha den på fanget Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

10 Plenumsforelesning Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen
Finn din arbeidsform Det lønner seg faktisk å stille forberedt! Du må selv finne ut av hvordan du får best utbytte av timene Ren tilskuer: se på tavle, evt ta notater Passiv deltager: følg løsningsforslaget på egen maskin Aktiv: løs oppgaven sammen med meg Det finnes ingen dumme spørsmål…? Joda, dumme spørsmål er helt vanlig Dette er stedet for å stille dem, ikke vent til etter eksamen Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

11 Leksehjelp m/studass Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen
Jobber med oppgaver i individuelt tempo Trenger ikke å være i takt med progresjonen (les: bolkene) ellers i kurset Kan få svar på spørsmål fra alle emner i pensum Studentassistenter Gir hint om mulige løsninger på oppgaver Kan vise hele oppgaver og prinsippene bak Bruk dem! Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

12 Progresjon Klassisk fremdrift Vår fremdrift Jørgen Brannstorph
Ikke meningen at alle skal kunne alt halvveis Høstsemesteret er bare 3 måneder, viktig å ha tid til repetisjon I 2011 greide halve klassen 75% eller mer av oppgavene på eksamen Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

13 Start tidlig! Uke 1-3 Uke 4-6 Uke 7-9 Uke 10+
Diagrammene viser mappekarakter for 2009-kullet, fordelt etter første gang de logget seg inn 1 av 3 studenter som første gang logget seg inn i løpet av de første 3 ukene fikk A eller B 1 av 5 studenter som første gang logget seg inn mellom 4. og 6. uke fikk A eller B Av studenter som er med fra starten, så får 20% E eller F; fra uke 4 til 6 har dette tallet doblet seg Blant studentene som første gang logget seg inn senere enn halvveis i kurset, var beste karakter C Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

14 Innloggingsfrekvens Grafen til høyre viser hvor mange ganger i snitt en student logget seg inn i løpet av den høsten, fordelt etter mappekarakter A-studentene logget seg i snitt inn 42 ganger (median 43), hvilket tilsvarer drøye 3 ganger per uke Resten av studentene logget seg inn 23 ganger i snitt (median 21,5) Merk at disse tallene kun gjelder den aktuelle høsten, andre innlogginger er filtrert bort, for eksempel: De med dårligst karakter logget seg også inn en del på våren, særlig like før konte-eksamen var det stor aktivitet … Enkelte av de beste logget seg inn jevnt og trutt i flere år; A-studentene har i snitt logget seg inn 20 ganger etter kurset Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

15 Faglig innhold Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen Office 2010
Powerpoint Word Excel Modellering, prinsipper og teknikker Analyse aka ”Business intelligence” Windows Må beherske mapper og filer, lagring etc. Må kunne lese filplassering (x:\dokumenter\skole\minfil.xlsx) Diverse Presentasjonsteknikk Datamaskinens oppbygging og virkemåte, samt kjøpstips Ikke på timeplanen World of Warcraft, Facebook, blogging, modtracker og 4chan Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

16 Studiemateriell / pensum
Kurset har ikke pensumlitteratur Vi har ikke funnet bøker som dekker vårt behov Lær deg å utnytte ressurser på Internett, og hjelpe-funksjonen som er innbakt i programmene Bruk heller pengene på noe mer fornuftig! Pensum er definert ut fra oppgavene Alle oppgaver blir publisert på hjemmesiden Flere oppgaver vil bli lagt til fortløpende Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

17 Nettsiden Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen
Informasjon om kurset Om faget, kontaktskjema, faq, informasjonsmeldinger etc. Timeplan over forelesninger Faglig innhold Bolker, emner og oppgaver Filer som brukes i undervisningen Rammeverk av modellene i oppgavene Løsningsforslag, merk forslag – ikke fasit Videosnutter av fremgangsmåte Linker  send inn bra linker som du finner! Brukernavn og passord Enn så lenge er alt åpent Kan være at vi får behov for innlogging, da lager vi i så fall det! Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen


Laste ned ppt "Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google