Laste ned presentasjonen
1
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
Takk for invitasjonen til å snakke for denne forsamlingen. Det er en glede og utfordring å få bruke både kunders og konkurrenters tid. Jeg skal gi dere noen refleksjoner om innovasjon,men ikkegi dere noen skolebok eller metodebeskrivelse. Jeg har valgt å konsentrerer meg om hvorfor innovasjon –eller: vårt særpreg, om betydningen av å jobbe på kort og lang sikt for innovasjon, og om gjenomgående profesjonalitet i innovasjonsarbeidet. Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv Ragnhild Solheim Konserndirektør Innovasjon & omdømme
2
Disposisjon Er dette innovasjon? Mitt utgangspunkt
Leve i nåtid – momentet i markedet Ha blikket rettet langt fram – momentet i framtidens marked Mennesker gjør jobben
3
Bindersen – en norsk oppfinnelse!
Er dette innovasjon? Bindersen – en norsk oppfinnelse! Johan Vaaler fikk patent på bindersen i tyskland i 1899!
4
Er dette innovasjon? Usynlighetsfrakken! En professor ved universitetet i Tokyo har utviklet et konsept omkring usynlighetsfrakken!
5
Er dette innovasjon? PC – Personal Computer! IBM introduserer den første personlige datamaskinen i 1981!
6
Er dette innovasjon? Snorkel med radio! Amphicom har utviklet en snorkel med implementert radio!
7
Er dette innovasjon? Rollerburgeren! Ble lansert av Gilde i 2001 og ble kåret til verdens største matvarenyhet på den franske matmessen SIAL i 2001!
8
Innovasjon er å skape nytt som gir verdi
Er dette innovasjon? Innovasjon er å skape nytt som gir verdi
9
Mitt utgangspunkt Minimal i verden Stor i Norge
10
Merkevarenes slagord Prior Sunn matglede siden 1929 Gilde
Mitt utgangspunkt Merkevarenes slagord Prior Sunn matglede siden 1929 Gilde Det kjennes på smaken
11
Sentrale områder for innovasjon
Mitt utgangspunkt Sentrale områder for innovasjon Ny forretning Forbedring av dagens butikk Dagens butikk Dagens tilbud, markeder, organisering, forretningspraksis Forbedring og effektivisering av dagens butikk – driftsnær utvikling Vekst fra nye tilbud, markeder, kanaler og forretningssystemer – vekst gjennom innovasjon
12
Leve i nåtid – momentet i markedet
Trender Magert og rent kjøtt øker Enkle og raske løsninger! Lett- vinthet Sunnhet Nytelse Verdi Kokebøker, slow meals Handelsmerker?
13
Leve i nåtid – momentet i markedet
14
Leve i nåtid – momentet i markedet
15
Ha blikket rettet langt fram – momentet i framtidens marked
Egen nettside for prosjektet Diet, obesity and genes hvordan fedme kan forebygges og behandles ved hjelp av kosten 29 partnere fra hele Europa 20,1 mill Euro
16
Ha blikket rettet langt fram – momentet i framtidens marked
17
De som er RIKTIG gode på innovasjon:
Mennesker gjør jobben De som er RIKTIG gode på innovasjon: Gjør ALT bedre enn andre, ikke bare noe Tverrfaglige team, motiverende ledelse, lærende organisasjon Systematisk og klar innovasjonsprosess Essensielt: Innovasjon del av forretningsstrategien Toppledere følg opp gjennomføringsevne og resultat Kilde: Lindhom et al 2006, Center for ledelse, København
18
Finn talentene Nortura: 7000 medarbeidere 70% menn 30% kvinner
Mennesker gjør jobben Finn talentene Nortura: 7000 medarbeidere 70% menn 30% kvinner 50% fagbrev 29 nasjonaliteter
19
Utnytte mangfoldet & åpne for intern konkurranse
Mennesker gjør jobben Utnytte mangfoldet & åpne for intern konkurranse
20
Mennesker gjør jobben
22
Noen velmente råd Si ja når andre stiller spørsmål ved etablerte sannheter Si ja når noen vil prøve noe nytt Back utålmodige & skapende sjeler – lær deg å lede de kreative Ha orden i huset – på verktøy, framdrift og output Gjør noe nytt for å gjøre noe nytt – lær deg å bryte barrierer – egne eller andres Spør om hjelp – gjerne fra MMMMM (mørke mystiske menn med money)
23
Takk for oppmerksomheten og lykke til!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.