Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede."— Utskrift av presentasjonen:

1 - en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.
Prosjekt Lebab - en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.

2 Motto: Med glede til de «nye» så lærer de mye.

3 norskopplæring av minoritetsspråklige elever.
Et prosjekt om norskopplæring av minoritetsspråklige elever. I regi av: NAFO (norsk senter for flerkulturell opplæring) og Fylkesmannen i Vest-Agder – utdanningskontoret.

4 Prosjektgruppa: Liknes skole, Kvinesdal 2007 - 2008
Edina Lalic (morsmållærer/assistent), Bjørg Grøtteland Omland (førskolelærer/spesialpedagog) Raymond Olsen (inspektør/fungerende rektor) og Aslak Kvinen Stene (fra Lister PPT). Liknes skole, Kvinesdal

5 Hvorfor navnet Lebab? I 1.Mosebok kap.11 i Bibelen kan vi lese at hele verden hadde ett språk. Menneskene i Babel satte seg fore å bygge et tårn som var så høyt at det nådde opp til himmelen. Gud så med ublide øyne på dette arbeidet og spredte folkene og forvirret deres språk slik at de ikke kunne forstå hverandre. Slik forklarer Bibelen hvordan de ulike folk og språk ble til. På Liknes skole ønsker vi å gjøre det motsatte. Vi ønsker at barn med mange forskjellig språk skal forstå hverandre og lære seg ett felles språk, nemlig norsk. Slik blir navnet Babel til Lebab (leses bakvendt).

6 Vår hjemmeside: www.liknes.skole.no Klikk på elever,
og deretter på Lebab.

7 Hva finner du på hjemmesiden vår?
* Årsplanen. * Mange bilder, bl.a. fra avslutningsfesten. * Prosjektrapporten m/ diverse vedlegg, bl.a. - Prosjektbeskrivelse og framdriftsplan. - Midtveisevaluering - Sluttevaluering - Resultater fra Bo Eges språktest * Planen vår: «Liknes skole. En god skole, også for minoritetsspråklige elever. - En oversikt over rutiner, tiltak prosjekter, ressursbruk m.m.»

8 Hvorfor ønsket vi å delta i prosjektet?
- Økning i antall minoritetsspråklige elever (nå 10-15%). - Kvinesdals profilering mot Nederland med ønske om tilflytning til kommunen. - Kvoteflyktninger og innvandrere, 3-8 nye elever pr. år. - Vanskelig for lærere og elever når nye elever, uten kunnskaper i norsk, skulle begynne direkte i klassene. - Behov for å øke vår kompetanse i å undervise minoritetsspråklige elever. - Utvikle et «program» som kunne gi våre nye elever et størst mulig ordforråd på kortest mulig tid.

9 Litt om Lebab-gruppa: Aldersblandet gruppe, fra 1. til og med 7. trinn. 5-8 elever i gruppa. 15 forskjellige elever har i perioder gått i gruppa. 8-10 t/uke Morsmål: Tamilsk, arabisk, burmesisk, thai, bosnisk og nederlandsk. Fortløpende kartlegginger og vurderinger om hvilke elever som skal få gå i gruppa. Et viderekommende kurs, Lebab 2 ble opprettet etter høstferien, men de deltar ikke i selve prosjektet.

10 Årsplanen vår tar utgangspunkt i:
Anvendte metoder Årsplanen vår tar utgangspunkt i: Ord som gror – lek og lær. Målrettet språklæring i barnehage og småskole. Lørenskog kommune. Snakkepakken. Lucie Fossum Ihlen og Lena Malinovsky. Vi supplerte med annet aktuelt materiell.

11 Samlingene/undervisningen
Samlingene skal være lystbetonte, og det er viktig: at språket knyttes til handling. å knytte ord til gjenstand og funksjon. med mye egenaktivitet. å gjøre erfaringer med språket gjennom kroppen og oppleve språket gjennom flere sanser. Se, høre, bevege seg, ta på ting og gjøre noe med ting. med sang og musikk, drama og leker. å samtale, lese, lytte og herme. å knytte læringen til dagliglivet.

12 Årsplanen angir planer for hver måned med fokus på:
Et eventyr. Noen nøkkelord. Språkfokus. Språklig bevissthet.

13 Et eksempel. Klipp fra årsplanen.
Eventyr i mars: Prinsessen på erten. Nøkkelord: natt, dag, sol, måne, klokke, kalender, lyn, regn, lommelykt, stripete, prikkete, rutete, blomstrete, slott, dronning, konge, prins, prinsesse, madrasser, dyne, pute og ert. Språkfokus: Tid, himmel, vær, mønster og dobbeltord. Språklig bevissthet: motsetninger: under-over, nederst-øverst, våt-tørr, hard-myk og ekte-uekte.

14 Eventyret om «Prinsessen på erten»
Hvordan jobbet vi med eventyret? Eksempel på arbeid med nøkkelord. Eksempel på arbeid med språkfokus. - om mønster og om dobbelt-ord. Arbeid med språklig bevissthet.

15 Andre viktige punkt i arbeidet
Elevene samler skrivebøker, tegninger, oppgaver, sanger o.a. i ei strikkmappe. Boka:«Mine første tusen ord». Kartlegginger tre ganger i året. Vi bruker «Bo Eges språktest» og «Kartlegging av norsk språklig kompetanse», fra Ord som gror – lek og lær. Fortløpende evalueringer av undervisningen.

16 Sluttevaluering av prosjektet
Prosjektgruppas sluttevaluering, eget vedlegg til rapporten. Evaluering ut i fra: 1) prosjektbeskrivelsen 2) årsplanen Motbakker: 1) Hvorfor mener vi det er viktig å jobbe med det muntlige språket. 2) Kan det være en utenlandsk ansatt i ei gruppe der barn skal lære «korrekt» norsk uttale?

17 Oppsummering Et lærerikt år med mange utfordringer.
Kreativitet i forhold til arbeidsmåter. Stor elevdeltakelse og egenaktivitet. Mange gledesstunder sammen med elevene. Resultater fra kartlegginger. Økt kompetanse for å undervise minoritets språklige elever. Større fokus på viktigheten av å ha gode rutiner for opplæringen av minoritetsspråklige elever.

18 Resultater fra Bo Eges språktest.

19 Forklaringer til figuren om Bo Eges språktest
Resultater fra tre ulike tidspunkt (måned og år). Blå: Fiolett: Beige: 06.08 J = Jente G= Gutt Eksempel: J 1. = Jente, første trinn. G 4. = Gutt, fjerde trinn. Oversikten viser kartleggingen av 13 elever. Tida disse elevene har gått i Lebab, har variert. Derfor har noen elever en kolonne; mens andre har to eller tre. Det betyr at de er kartlagt forskjellig antall ganger. Elev nr. 8: Ei jente på 4. trinn, som startet på skolen vår like før jul, hadde 53 poeng og gikk direkte inn i det viderekommende kurset, Lebab 2.

20 Veien videre Selv om prosjektet nå er avsluttet, har rektor ved skolen tro på denne arbeidsformen og bestemt at Lebab skal leve videre. Det er derfor planlagt Lebab-grupper også kommende skoleår. Vi har gjort oss mange erfaringer som vi kan dra nytte av når skoleåret starter opp igjen.


Laste ned ppt "- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google