Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Ordkunnskap Forelesning 2A 5.9.02
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Ordkunnskap Forelesning 2A
2
Grensene for mitt språk er grensene for min verden Ludwig Wittgenstein
3
Eit ord er eit under Olav H. Hauge
4
skal eg koma over Olav H. Hauge
Eit ord - ein stein i ei kald elv. Ein stein til – Eg må ha fleire steinar skal eg koma over Olav H. Hauge
5
Alle fag: lære ord og begreper Norskfaget: lære om ord og begreper
6
L97 1. kl. « leike og eksperimentere med ord»
2. kl. «leike med ord», «lære om opphavet til nokre ord», «få ei første innføring i ordklassar» 3. kl. «undersøkje tydinga av og opphavet til sitt eige namn og namnet til andre», «arbeide med ordklassar» 4. kl. «lære meir om ordklassane» 5. kl. «granske korleis vi kan variere språket gjennom ordval»
7
6. kl. «undersøkje korleis ulike ordklassar kan brukast ...»
7. kl. «finne ord av engelsk opphav i norsk og prøve å finne synonym», «arbeide med ordklassane i tilknytning til tekstar» 9. kl. «språklege bilete» 10. kl: «lånord og nyord», «utanlandske ord og uttrykksmåtar», «hovudtrekka i norsk grammatikk»
8
Hva er et ord?
9
Aspekter ved ordet betydning etymologi uttale ORD syntaks stavemåte
konnotasjoner stilverdi begrepsinnhold emotiv betydning betydning relasjoner og nettverk etymologi uttale ORD syntaks stavemåte morfologi struktur bøying avledningsmuligheter ordklasse
10
betydning KJERRING etymologi uttale syntaks morfologi stavemåte
konnotasjoner begrepsinnhold stilverdi betydning emotiv betydning relasjoner og nettverk KJERRING etymologi uttale syntaks morfologi stavemåte struktur avledningsmuligheter bøying ordklasse
11
Hvordan beskrive begrepsinnhold?
Trekkmodellen et sett av begrepskjennetegn nødvendige og tilstrekkelige Prototypmodellen en typisk eksemplar av kategorien
12
’husdyr’ + ’hovdyr’+ ’trekkdyr’ ...
/hest/
13
/hest/
14
Hvordan forklare betydningen av ord?
anskueliggjøring, illustrasjon (vise, tegne ...) parafase, forklaring synonymer antonymer overordnete begreper (hyperonymer) eller underordnete begreper (hyponymer) analogi anekdote
15
Morfologi Ordstruktur = hvordan ordformer er bygd opp
16
betydningsinnholdet betydningsinnhold et innhold betydning s ning betyd inn hold be tyd
17
betydningsinnholdet betydningsinnhold stamme et bøyingsendelse sammensetning betydning innhold avledning sammensetning betyd ning s avledning inn hold be tyd suffiks rot rot prefiks rot
18
STAMME = ordform minus bøyingsendelse
ORDTYPER: ROTORD = et enkelt SAMMENSETNING = ord som består av to deler som hver for seg svarer til selvstendige ord AVLEDNING = ord som består av
20
Ulike perspektiver på ordforrådet
Ordhistorisk Bruksområder Frekvens Betydningsfelt (semantiske felt) Produksjons- og resepsjonsperspektiv
21
Ordhistorisk perspektiv
Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord
22
Ordhistorisk perspektiv
Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord
23
Ordhistorisk perspektiv
Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord
24
Ordhistorisk perspektiv
Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord
25
Ordtyper i historisk perspektiv
Arveord Importord Lånord Fremmedord Nylaginger
26
Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr
27
Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr
28
Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr
29
Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr
30
Ordforrådet i bruksområde-perspektiv
Allmennord Fagord Mindre vanlige allmennord, ”litterære ord” Vanlige allmennord, hverdagsord
31
I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet
I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet. Rekorder har falt for så vel antall timer sol som antall dager med temperatur på tjue grader eller mer. I (1) år (36) har (15) vi (26) hatt (157) en (7) makeløs (-) sommer (1331) over (40) det (3) meste (1063) av (8) landet (166). Rekorder (6618) har (15) falt (543) for (10) så (33) vel (11) antall (462) timer (469) sol (2071) som (4) antall (462) dager (223) med (13) temperatur (3416) på (9) tjue (4716) grader (1233) eller (46) mer (65)
32
I (1) OVER (40) DET ( ELLER (46) SOM (4) HATT (157) EN (7) LANDET (166) AV (8) DAGER (223) PÅ (9) ANTALL (462) FOR (10) TIMER (469) VEL (11) FALT (543) MED (13) MESTE (1063) HAR (15) GRADER (1233) VI (26) SOL (2071) SÅ (33) TEMPERATUR (3416)
33
Ordforrådet i frekvensperspektiv
Høgfrekvente ord Ca. 50 ord utgjør halvparten av orda i løpende tekst Mellomfrekvente ord Lavfrekvente ord De fleste ord i et større tekstmateriale blir brukt bare en eller to ganger
34
E (17,43 %) M (2,87 %) C (0,09 %) R (8,98 %) V (2,08 %) W (0,02 %) N (8,74) F (1,95 %) Z (0,01 %) T (7,66 %) U (1,86 %) X (0,01 %) S (7,20 %) P (1,85 %) Q (0 %) I (6,17 %) B (1,42 %) L (5,55 %) H (1,13 %) A (5,12 %) Ø (0,97 %) K (4,51 %) J (0,96 %) O (4,17 %) Y (0,85 %) D (3,77 %) Å (0,76 %) G (3,69 %) Æ (0,25 %)
35
Jeg var i konfirmasjon i helga
Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.
36
Jeg var i konfirmasjon i helga
Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.
37
Eksempler på betydningsfelt (semantiske felt)
slektskapsord fargebetegnelser bevegelsesverb: gå, løpe, rusler, jogge … mentale verb: se, høre, tenke, tro, ønske, håpe ord for høydeformasjoner: haug, kolle, fjell, nut … …
38
Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!
39
Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!
40
Produksjons- og resepsjonsperspektiv
Produktivt (”aktivt”) ordforråd Reseptivt (”passivt”) ordforråd Tommelfingerregel: Reseptivt ordforråd = produktivt ordforråd X 3
41
Ordlæring og utvikling av ordforråd
oppbygging av et begrepssystem i hjernen og et leksikalsk system, dvs. ord med tilhørende betydning
42
Ord- og begrepsutvikling i skolealderen
endring av ordassiasjonsmønstre økende abstraksjonsevne fordobling av ordforrådet fra 4. til 8. Klasse vekst i ordtilfanget Kl.tr. Førsk. 1. kl. 4. kl. 6. kl. 8. kl 10. kl Gj.sn. 4000 10 000 17 000 22 000 31 000 33 000
43
Sammenslåing til ordfamilier (produsere, produsent, produktiv osv.):
ca reseptivt or hos voksne
44
Systematisk ordundervisning?
Argumenter for særlig svake elever trenger det effektivt med ordfamilier, hierarkier osv. viktig med opplæring i bruk av ordbøker og lignende Argumenter mot bare dråper i havet heller: lesing, lytting, samtale …
45
Gode strategier introduser nye ord i en kontekst med kjente ord
introduser nye ord i ”utpreget” kontekst (dvs. der de hører hjemme) gjenta nye ord ofte, spre gjentakelsene over tid gjenta nye ord i varierende kontekster
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.