Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Det norske øko-markedet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Det norske øko-markedet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Det norske øko-markedet
Kersti Mathiassen Markedssjef Oikos Foto: Økologisk landsforening

2 Kort om Oikos Medlemsorganisasjon for både produsenter og forbrukere
Økomiljøets pådriver, lobbyist og vakthund Har rundt 2000 medlemmer fordelt på 8 regionlag (Oikos Agder, Oikos Rogaland, Oikos Vest, Oikos VeTeBu, Oikos Øst, Oikos Midt-Norge og Oikos Nord) Ca 30 lokallag Fremme ”økologien” fra jord til bord

3 Prosjekter i Oikos Økologisk demo i butikk
Festivaltilrettelegging for økologisk mat Produsent- og leverandørkartlegging i Norge (direktesalg av økologiske produkt) ODISSA: Utviklingsprosjekt i Zambia, med utgangspunkt i økologisk bomullsproduksjon Utredning om økologisk landbruk og klima

4 Nøkkelen til et godt salg
Tilgjengelighet Varespekter, varetilgang, vareplassering og pris Synlighet Vareplassering, merking og generell promosjon Bevissthet Kunnskap (både kunde og butikkansatt) Oppfølging og utvikling av varegruppen Hva har skjedd angående tilgangen på varer: nye produkter og nye debutanter Varer i flere butikker Flere varer Bedre design Legge inn noen nye bilder av nye produkter Øko-kylling Syltetøy Pizza

5 Å handel økologiske varer er tidvis som å lete etter den berømte nåla

6 Vareplassering

7 Vareutvalg Tilgjengelighet Foto: Kristin Fagerlid
Stor forskjell fra kjede til kjede og fra butikk til butikk: Nøkkelen for et godt salg Foto: Kristin Fagerlid

8 Salgsutviklingen i dagligvaren
1. halvår 2. halvår 1. halvår 2. halvår 1. halvår 2. halvår 1. halvår Millioner kroner Kilde: SLFrapport for 2008

9 Omsetning i dagligvare- og faghandel
Kilde: ACNielsen, Helios Engros

10 Varegruppenes andel av økosalget 2008
Kilde: SLF rapport for 2008

11 Økosalgsutviklingen fra 2007 til 2008
Kilde: SLF rapport for 2008

12 Økologisk andel av totalsalg

13 Coop Kjeden som satset først i Norge
Høyest økoandel i forhold til totalsalg Coop Änglamark – EMV med ø-merkede matvarer og svanemerkede non-foods. 15 % medlemsrabatt på økologisk frukt og grønt

14 NorgesGruppen NorgesGruppen har høyeste omsetning både innen øko og konv.salg Profilhusene Meny og Ultra er flaggskipene Ultra med størst utvalg og økologiske butikkbakerier Kiwi fører noen basisvarer Ingen egne merkevarer

15 ICA Lanseringen av ICAs økologiske varemerke ”I love eco” høsten 2008
Serien inneholder både ferskvarer og tørrvarer Økodansreklame på tv

16 Rema 1000 Beskjedent utvalg
Noen økologiske varianter i sine egne merkevarer; Solvinge og Godehav Ny økobrus Nye signaler ?

17 Kjedenes andel av økosalget i 2008

18 Pleier du å handle økologisk mat?
For andre år på rad, svarer 76% - mer en 3 av 4 - ja til spørsmål om de pleier å handle økologisk mat. ”Pleier-gruppen”: positivt innstilt Økende andel av Pleier-gruppen som også handlet økologisk mat i dag 1/4 i ’04; 1/3 i ’08 Jevn økning fra 55% i 2004; stabiliserer seg her? Evt. tilbakegang i fullsortimentbutikker er tatt igjen i nærbutikker; gjennomsnitt for alle er uendret Tydeligvis er det fortsatt i vinden å ønske å handle øko-produkter. Neste spørsmål, til alle respondenter: ”Pleier du å handle økologisk mat?” Resultater fra fullsortimentsbutikker er mest sammenlignbar som ”barometer” – men tar med ”alle” for å vise at det ikke trekker ned mye å ha med resultater fra nærbutikker.

19 Hvorfor handle økologisk mat?
”Hvorfor handler du økologiske produkter?” Spørsmål er stilt kun til Kundegruppen og Pleier-gruppen; 966 respondenter. Spørsmål er ”uhjulpet”; respondenter må komme på svar selv, og kan gi så mange svar som de vil. De ser ikke på en liste over svaralternativer. Dette er viktig fordi det gir et godt innblikk i hva de mener selv er viktig, ikke hva de mener burde være viktig for dem. Denne barometer dekker kun Fullsortimentsbutikker (617 stk i Kunder- og Pleier-gruppene) fordi det er strengt talt mest sammenlignbar med tidligere år. Men hvis vi sammenligner Nærbutikker og Fullsortimentsbutikker, finner vi at resultatene er sånn å si identiske, med 2 unntak: ”Unngå sprøytemidler/ E-stoffer” er en grunn til å handle Ø-mat for 43% i Fullsortimentsbutikker, men kun 30% i Nærbutikker ”Unngå GMO’s” er en grunn til å handle Ø-mat for 10% i Fullsortimentsbutikker, men kun 5% i Nærbutikker. 10 topp svar (+ vet ikke) Bedre helse viktigst 4 år på rad - og rangert nr. 2 i viktighet blant våre egenskaper Uten sprøytemidler/ E-stoffer hopper frem betydlig som grunn, og er nå rett etter Bedre helse (!) Miljøvennlig og Dyrevennlig øker som grunner til å velge økologisk mat; det gjør også Unngå GMO’s

20 Mat uten hemmeligheter
Konvesjonell roastbiff fra Gilde: 118 g flatbiff av storfe, salt, pepper, farge karamell, hydrolisert vegetabilskt protein, antioksidant natriumaskorbat konserveringsmiddel natriumnitritt Økologisk roastbiff fra Norgården: 125 g flatbiff av storfe*, salt og pepper*. *) Økologiske ingredienser.

21 Norge jamfør ”naboer” Tall fra 2007
Kilde: FiBL ”The world of organic agriculture 2009


Laste ned ppt "Det norske øko-markedet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google