Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SEX SELLS, SO WHAT?.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SEX SELLS, SO WHAT?."— Utskrift av presentasjonen:

1 SEX SELLS, SO WHAT?

2 Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge.
Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom

3 Dette skal vi snakke om:
Litt om PRESS Begreper Hva, hvorfor og hvor er reklamen? Reklamens virkemidler

4 Ord og begreper Kommersialisering: Utnytte i handelsøyemed, gi et foretningsmessig preg. Seksualisering: Gi noe et seksuelt preg

5 Hva er reklame? Reklame er betalt massekommunikasjon fra en avsender vi kan gjenkjenne. Hensikten er å påvirke til kjøp av varer og tjenester, eller til endring av holdninger (BLD)

6 Hvorfor har vi reklame? Skal blant annet informere forbrukere
om hvilke produkter som er tilgjengelige på markedet Endre holdninger til den ene eller den andre retningen

7 Hvor finner vi reklame?

8

9 Overalt! Hver dag utsettes vi for rundt kommersielle budskap

10 Finnes ulike typer reklame
Retter seg mot ulike målgrupper Reklame har både positive og negativekonsekvenser Kan påvirke og endre holdninger begge veier

11

12

13

14 Men så finnes de eksemplene som gjør at vi reagerer

15

16

17

18 SPRAY MORE – GET MORE AXE

19 Denne typen reklame fører ikke med seg så mye godt..

20 Skaper usunne og uoppnåelige idealer
Kropp Utseende Holdninger Hvordan skal den perfekte jenta være? Hvordan skal den perfekte gutten være?

21 Sunn Slank Jenter: Ung Trendy Jenter: Sexy Ingen cellulitter
Vakker Sporty Pen hud Solbrun Sunn Slank

22 |

23

24

25 Reklamens triks Selge en følelse
- Utnytte usikkerhet- rette seg mot barn og ungdom - Retusjering - Sjokkere; f.eks ved å spille på sex

26 KJØP I-POD OG FØL DEG SLIK!
Å selge en følelse KJØP I-POD OG FØL DEG SLIK!

27

28 Spille på usikkerhet/ ungdom som målgruppe

29 RETUSJERING Retusjering

30 Ralph Lauren

31 SEX SSS Sex

32

33 Hvorfor effektivt å rette seg mot
barn og ungdom? Barn og ungdom er big business Identitetsøkende, usikker – finne image Etablere forbruksmønsteret tidlig Påvirke foreldres fobruksmønster Trendsettere ”Evig ung”

34 Hvorfor spiller reklamen på sex?
Sjokkerende Noe intimt og personlig Tabu, spennende Utnytter usikkerhet

35 Men ikke minst; sex do sell!
I 2007 ble det brukt ,0 milliarder kroner på reklame i Norge Innen 2010 vil det bli brukt over 254 milliarder norske kroner på reklame over hele verden Mer penger enn det brukes på utviklingshjelp

36 Hvorfor er dette problematisk?
Hvorfor er reklame problematisk? Hvorfor er dette problematisk? Den kommersielle verden setter standarder for hvordan vi mennesker skal være Skaper idealer som er umulig å oppnå. Psykiske problemer Opptil barn og unge har problemer i forhold til mat Barn og ungdom mest utsatt Jente-/gutteblader og pornosider har blitt den nye seksualundervisningen Mye reklame bryter etiske retningslinjer og lover, blandt annet Barnekonvensjonen!

37 Seksualundervisning på diesel.no
m

38 Regelverk I 1972 fikk vi Markedsføringsloven som skal hindre urimelig markedsføring og avtalevilkår Art 17 i Barnekonvensjonen; rett til informasjon Beskytte mot skadelig informasjon 2007 ny markedsføringslov der barns rettigheter ble implementert

39 Regelverket brytes Idealene fortsatt usunne
Utenlandske tv selskaper trenger ikke følge norske lover Internett Fortsatt moteskapere i Milano og Paris som bestemmer hvordan modeller skal se ut

40

41 Ser du ikke slik ut?

42 Føler du ikke for å ha sex slik?

43 Eller slik?

44 Er du ikke stinn av cash?

45 Synes ikke du det er kult med liksom voldtekt?

46 DET ER HELT GREIT!

47 PRESS er en motvekt

48 Dette mener vi i PRESS A. Skjønnhetsideal og barnemote PRESS krever:
Et forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler En absolutt heving av aldersgrensen for å få utført kosmetisk kirurgi til 18 år. Unntak kan gjøres ved medisinske grunner etter henvisning fra lege En merking av alt bildemateriale av mennesker som er retusjert, spesielt i reklamer Mer naturtro utstillingdokker i butikkvinduer At forbrukerombudet får myndighet til å slå hardere ned på uetisk barnemote ve

49 Dette mener PRESS forts.
B. Reklame rettet mot barn Et internasjonalt forbud mot reklame rettet mot barn Mer opplæring for barn i skolen om reklame og påvirkning Verneplaner mot reklame i alle norske kommuner Et forbud mot frislipp av reklame i det offentlige rom

50 Bli med å stem på årets «gull-barbie»
Bli med i PRESS Vær bevisst på hva du lar deg påvirke av.

51


Laste ned ppt "SEX SELLS, SO WHAT?."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google