Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering

2 Hva er naturlig søkemotoroptimalisering?
Nettsiden din kan sammenlignes med et ISFJELL bestående av titusener av ord – men hvor få ordkombinasjoner i dag er posisjonert i søkeresultatene. Søkemotoroptimalisering innebærer å sikre at flest mulig attraktive søkeord fra ditt eksister-ende innhold løftes opp over ”over-flaten” og sikres topp 10/20/30 plasseringer i søkeresultatene. Med andre ord: Vi ”hever isfjellet ditt høyere opp på søkemotorens radar”, og hjelper deg å gjøre en langt større del av ditt eksisterende innhold attraktivt og synlig for søkemotorene.

3 Fire grunnleggende elementer i naturlig søkemotor- optimalisering

4 3 alternativer for tilstedeværelse i søkemotorer
1. Organisk søkemotoroptimalisering (SEO) Internett søk – bilde og tekst søk Mobilt søk Etc. 2. Betal-pr-Klikk annonsering Direkte i AdWords, AdSense, Yahoo, etc Via Bid Management systemer 3. Google Base Retail bedrifter vil periodisk kunne eksportere automatiserte “feeds” av oppdatert produktinfo inn i “Google Base”. Derved blir informasjonen også tilgjengelig i Google Product Search og i Google Onebox produktsøk resultatet. Google Onebox vil displayes rett under sponsede linker og rett over naturlig søk resultater.

5 Universelt søk skaper en ”ytre ring” – flere steder å være synlige for søkemotoroptimaliserere
Musikk søk Blogg søk Wiki- pedia Nyhet søk Video søk Google Maps Bilde søk

6 Findability – ”finnbarhet”
Ekstern findability – å bli funnet på nett synlighet i søkemotorer synlighet i relevante kataloger og startsider Via trafikkskapende linker fra autorative nettsider, blogger, etc Avstøtning (bounce rate) Andel som ikke klikker videre på nettsiden – dvs som forlater nettsiden - etter å ha besøkt kun 1 side Intern findability – å finne det man leter etter Brukeren finner den info han/hun er på utkikk etter på nettstedet Avstøtning for din nettside Siste måned: 48% Målsetning Ekstern findability Avstøtning Snitt ca 50% Intern findability

7 Hvordan vurdere ”avstøtning” (bounce rate)
Ekstern og intern findability hører tett sammen Forbedringer av den ene fører automatisk til forbedringer av den andre og påfølgende lavere ”avstøtning” Normalnivåer – avstøtning % avstøtning ved høy ekstern findability % ved lav ekstern findability “It is really hard to get a bounce rate under 20%, anything over 35% is cause for concern, 50% (above) is worrying.“ Avinash Kaushik, Analytics Evangelist, Google Avstøtning er normalt høyest for de som ankommer til forsiden enn for de som ankommer til en underliggende side

8 Forstå din bruker - 2 typer
1. Linkorienterte – ”sniffer” etter informasjon De link orienterte ”leser” ikke nettsider - de ”skanner” febrilsk for å finne linker å klikke på. De skanner ikke til de finner det optimale – men klikker på det første som ser ut til å passe. 2. Søkorienterte Ser etter ”Søk” boksen så snart de kommer til en nettside. Tilsvarende går de rett til ekspeditøren når de kommer inn i en butikk De ”linkorienterte” utgjør langt flere enn de ”søkeorienterte”. Brukerne dine er derfor utålmodige Konsekvensen av å ikke raskt finne det de søker etter er et klikk på ”Tilbake” knappen, og de forsvinner ut av ditt nettsted.

9 Hva er triggerord/nøkkelord?
Nøkkelord/triggerord De ord som man ønsker å få høy rangering på og brukeren lett skal finne inne på ditt nettsted Søkeord/søkefraser De ord nettstedbesøkende har søkt på

10 Triggerord/nøkkelord
Formål med triggerord/nøkkelord Besøkende som ankommer via søkemotorer eller andre linker skanner nettstedet på leting etter de ”triggerord/nøkkelord” man har søkt etter Triggerord/nøkkelord kjennetegnes ved Enkle, konkrete Beskrivende (ikke fiffige/morsomme/orginale) Oftest substantiver Beskriver løsning – ikke problem (virus kontra anti-virus) Kommuniserer brukerens definisjon – ikke selgerens Beskriver ikke brukeren selv - men det han er ute etter Triggerord/nøkkelord skal inkluderes i Hovednavigasjon (Samlebegreper og Detaljer) Overskrifter Brødtekst Intern linking

11 Tenk på følgende Triggerord blir lite synlige i brukerens skanneprosessen dersom man: Bruker STORE BOKSTAVER Bruker ”Fancy” fonttyper som endrer ordenes form i forhold til normal Skaper bannerblindhet - besøkende overser bannerlignende info bokser.

12 Ikke velg nøkkelordene
Tips for valg av nøkkelord Tenk ”nøkkelordskombinasjoner” Gjennomsnittssøket er i dag 2.5 søkeord Ikke benytt ”din bedrifts ord” Forsøk å sette deg i brukerens sted Spør deg selv: Vil brukerne virkelig søke på disse ordene? Søker for eksempel en potensiell charterturist på ”restplasser til syden” eller på ”turoperatør”? Still deg selv følgende spørsmål: Hva vil potensielle kunder kalle ditt produkt? Hva gjør produktet ditt? Hva er produktets egenskaper? Hva er fordelene? Hva annet er relatert til produktet? Ikke velg nøkkelordene du ønsker bli funnet på. Finn i stedet ordene dine potensielle kunder vil benytte for å finne deg og dine produkter

13 ”Google elsker godt innhold”
Søkemotorene har tatt nettstedbrukernes side Hjelper brukerne å finne godt innhold (og unngå dårlig innhold) Søkemotoroptimalisering innebærer ikke å skrive mer eller dårligere Om du søkemotoroptimaliserer tekstene dine riktig skal ikke leserne merke at tekstene er optimalisert!! Skriver du godt for brukerne skriver du også bra for søkemotorene – du må bare ”tagge” innholdet slik at søkemotorene også kan forstå budskapet

14 Title tags og deres betydning
Hva er en Title tag? En title tag finnes i html koden og kan sees av oss som den øverste blå linjen på ett nettsted – det er det siden eller dokumentet ”heter” (jfr tittelen på en bok) Hvordan benytter søkemotorene title tags? Title tag benyttes av søkemotorene som deres blå linketekst/heading i søkeresultatene (unntak er Msn – som viser de første 196 karakterene i brødteksten) Title tags rolle i bokmerking Title tag vises når bruker har bokmerket en nettside

15 Title tags - optimalisering
Hver side bør ha sin egen unike title tag Som gjenspeiler innholdet på den konkrete siden Automatgenerering av title tags Title tag kan settes lik ”Hovedoverskrift + firmanavn”. Title tag bør uansett kunne redigeres manuelt Hvordan bør en title tag bygges Title tag skal beskrive innholdet på siden i en setning med nøkkelordet først, så en fordel for brukeren og til slutt firmanavnet. For eksempel: Planter – rask levering – Grønt Fokus AS

16 Title tags – smarte tips
Begrens title tag’ene - maks 7 ord/63 karakterer Plasser de viktigste nøkkelordene først i setningen Inkluder preposisjoner – gjør teksten mer lesevennlig Benytt 1-2 av de viktigste ordkombinasjonene i title tag’en Ren listing av nøkkelord kan bli betraktet som spam

17 Eksempler på Title tags
Eksempel: Plasma TV fra Data Shop Nei: Plasma TVer, plasma TV, plasma skjerm TV fra DataShop Ja: Plasma TV - kjøp rimelig fra DataShop Eksempel: Oslo Oslo – attraksjoner og aktiviteter i Oslo. VisitOslo Dårlig eksempel: ”Velkommen til vårt nettsted” ”Velkommen til Microsofts norske webområde Kamera/batteri/lader – Foto/video Minne/CD/DVD/Tape Drama/romantikk

18 Tekster – viktig for søkemotoroptimalisering
Benytt omvendte pyramider når du skriver Si det viktigste først Underbygg nedenfor med støttende fakta Benytt gjerne kulepunkter eller og nummerer steg for steg beskrivelser Plasser relevant bakgrunnsinfo nederst Skriv korte avsnitt og setninger Uthev relevante nøkkelord/triggerord Uten å overdrive

19 Overskrifter Hva er en god overskrift?
En god overskrift forteller brukeren hva teksten handler om og inkluderer viktige triggerord. Utarbeid konsise og beskrivende overskrifter. Overskrifter skal også kunne fungere som title tagger ikke overstige 63 karakterer. Lag meningsbærende overskrifter Både av optimaliserings- og brukervennlighets-hensyn. Benytt H1, H2, H3, etc. tagger i alle overskrifter.

20 Overskrifter - eksempler
Dårlige eksempler: ” Introduksjon” ” Våre tjenester” ” Historie” Gode eksempler: ” Vindusrengjøring for nybegynnere” ” Gourmet pizza leveranse siden 1984” ” Pizza leveranse i Oslo – en spennende historie”

21 Ingresser – spiller en viktig rolle
Søkemotorene legger stor vekt på de 25 første ordene på siden. Plasser konklusjonen/ oppsummeringen/det viktigste budskapet i de to første setningene Ikke beskriv hva produktet ditt ”Er” men på ”Hva det gjør” Inkluder nøkkelord/triggerord Bland inn dine viktige nøkkelord/triggerord på en naturlig måte. Andre tips Bruk gjerne halvfet skrift for å skille den fra resten av teksten. Søkemotorbrukere søker generelt på ord knyttet til ”løsningen” – ikke til ”problemet”. Bare når brukeren ikke vet hva løsningen er kan han/hun søke på problemet, for eksempel ”vannkopper”.

22 Tekster - skriveteknikker
Optimal sidestørrelse er ca 250 ord Fokuser på 2-3 ordkombinasjoner på hver side Benytt ordkombinasjoner snarere enn enkeltord Skriv ”rimelig bilforsikring” snarere enn ”forsikring” Benytt både entall og flertall for viktige søkeord Google benytter ”stemming”; dvs at de reduserer engelske ord til ordets grunnstamme (hotel og hotels, run og running og runner og runners, osv) Googles forståelse av det norske språket er mer mangelfull Inkluder flere stavemåter for viktige søkeord ” ” og ” Inkluder også sannsynlige feilstavingsvarianter i for eksempel meta keywords eller kjøp sponsede lenker på Google

23 Tekster - skriveteknikker
Vær spesifikk Ikke skriv ”Våre filialer”, ”Våre tjenester”, osv. Skriv ”Våre hoteller i Oslo”, ”Våre bankfilialer”, våre guide tjenester” Skriv beskrivende – ikke generisk Generisk: ”For å kontakte oss – fyll ut dette formularet” Beskrivende: For assistanse angående planlegging av din neste konferanse, vennligst fyll ut nedenstående møteforespørsel”

24 Tekster – litt brukervennlighet
Legg til rette for vertikal lesning Virkemidler for vertikal lesning inkluderer uthevede enkeltord beskrivende overskrifter og mellomoverskrifter Linker kulepunkter og nummererte steg korte paragrafer Venstrestilte overskrifter er bedre enn midtstilte Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir Benytt 75 – 50% færre ord på web enn du ville gjøre på print Linjer med mer enn ord blir tunge å lese Kilde Jacob Nielsen Jakob Nielsen, har blitt kalt verdens ledende ekspert innen brukervennlighet.

25 Tekster – litt mer brukervennlighet
Ta hensyn til de fargeblinde 8% av menn og 0.5% av kvinner har en form for fargeblindhet. Vansker med å skille grønn/rød er mest vanlige form for ordblindhet Vær kritisk til bruk av PDF filer PDFer er vanskelige å navigere – de er optimalisert for lesbarhet på et stykke papir Tilby justerbar tekststørrelse La brukerne justere størrelse ved behov Benytt tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn Benytt primært mørke tekstfarger - svart på hvit bakgrunn er optimalt

26 Alt tags – bildebeskrivelser – viktigere framover
Hva er en Alt tag? Den lille boksen som dukker opp når du legger musa på ett bilde Økt betydning i søkemotoroptimalisering pga bilder inkluderes i Googles Universal Search Yahoo’s Blended Search Ask.coms 3D Search Bildeoptimalisering inkluderer Benytt om mulig nøkkelord/triggerord i bildenes filnavn (Benytt ”-” – ikke ”_” og mellomrom) Inkluder viktige nøkkelord i bildenes alt tag når dette er naturlig Optimaliser siden som inneholder bilder Plasser om mulig bildet i nærheten av tekst som beskriver bildet og inneholder de samme nøkkelord/triggerord Begrens antall bilder pr side Sjekk at folderen for bilder du ønsker ”distribuert” ikke er blokkert for søkemotorrobotene med Robots.txt

27 Meta description – hva er det?
Hva er Meta description? Meta description er en tag som ligger i html koden av en nettside Hvor finner jeg den? Den er ikke synlig for oss mennesker når vi ser på ett nettsted, vi må inn i kildekoden for å lese den Gå på ”Vis” og velg ”Kilde” – ligger evt. høyt oppe på siden Meta description benyttes av søkemotorene som deres beskrivelse i søkeresultatene

28 Meta description - optimalisering
Meta descriptions gir ikke bedre rangering, men er likevel viktige! Om din meta description inneholder den søkeordkombinasjonen som er benyttet i søket, vil Google vise din ”Description” i søkeresultatet Hvordan bør en meta description bygges? Selgende - appellerer til målgruppene og reflektere sidens innhold Hver side bør ha en unik meta description Automatgenerering av meta description Publiseringsløsningen (CMS) bør muliggjøre at sidens ingress (innledende ord/2 setninger) automatisk blir meta description. Hvis ingress ikke benyttes bør bruker ha mulighet til manuelt å definere en meta description for hver side

29 Meta description - smarte tips
Begrens Meta Description Maks. 160 karakterer (ca ord) Plasser viktige nøkkelord tidligst mulig. Inkluder en rekke nøkkelord/triggerord benytt naturlige setninger med god lesbarhet Bruk av firmanavn Om firmanavn skal inkluderes i Meta Description bør vurderes individuelt – betyr lite for rangering. Inkluder gjerne geografiske ord Dersom dette er naturlige nøkkelord/triggerord for sidens målgruppe(r)

30 Meta keywords – hva er det?
Hva er Meta keywords? I likhet med meta description ligger Meta keywords i html koden av en nettside Hvor finner jeg den? Den er ikke synlig for oss mennesker når vi ser på ett nettsted, vi må inn i kildekoden for å lese den Gå på ”Vis” og velg ”Kilde” – ligger evt. høyt oppe på siden

31 Optimalisering av meta keywords
Meta keywords bidrar lite til bedre rangeringer, men bør likevel inkluderes! Søkemotorene benytter primært meta keywords som en kvalitetssjekk på at de har forstått sidens innhold Hver side eller seksjon bør derfor ideelt sett ha unike meta keywords Hvordan separere meta keywords? Komma separering er visuelt bra men spiller liten rolle siden de fleste søkemotorer betrakter komma bare som et mellomrom

32 Meta keywords - smarte tips
Benytt maks 200 karakterer (ca 15 ord) pr side Unngå keyword stuffing – dvs for mange ord Begrens gjentagelser Søkemotorene misliker også om du gjentar ett ord mer enn 3 ganger ”Less is more” Jo færre ord i keywords, jo mer vekt tillegges de Gjenspeil sidens tekst/temaer Benytt meta keywords her som du har skrevet om på den enkelte siden Inkluder gjerne geografiske ord og produkt/ merkenavn Kan inkludere ”feilstavingsmåter” Ikke bruk ”stoppord” som og, med, i osv.

33 Interne linker Eksempler på/betydning av interne linker
Viktighet av interne linker De sidene på nettstedet ditt som har mange interne sider som linker til seg, betraktes av søkemotorene som viktigere enn en “begravet” side. Intern linking – eksempler (Hvilke benytter din nettside?) standard navigering tekstlinker og fotnoter dokument opplistinger sitemaps bildelinker linker mellom flere siter innenfor samme nettstedfamilie/foretak Benytt nøkkelord/triggerord i og rundt hyperlinker Eksempel: Skriv ”Klikk for presentasjon av søkeord analyseverktøyet” og ikke ” ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søleordanalyseverktøyet”

34 Interne linker Eksempler på/betydning av interne linker
Benytt nøkkelord/triggerord i og rundt hyperlinker Eksempel: Skriv ”Klikk for presentasjon av søkeord analyseverktøyet” og ikke ” ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søleordanalyseverktøyet” Prioriter ”tekst linker” fremfor ”image linker” Søkemotorer har generelt ingen problemer med å følge linker som inkludert i ”images” men har problem med å tildele relevanse til linken. Alt-tagger hjelper, men tekst baserte linker er å foretrekke Lag link tilbake (hjem) til forside fra alle andre sider på nettstedet

35 Interne linker - Hvordan bygge ”klikkbarhet”?
Det skal fremgå tydelig hva som er klikkbart Linkene bør følge etablerte konvensjoner Standard er blå skrift som er understreket – men det er økende bruk av og aksept for avvikende fargevalg Ikke bruk blå skrift på ikke klikkbar tekst, fordi blått fremdeles blir assosiert med klikkbarhet. Farge bør endres på linker som allerede er klikket på Begrens antallet linker til 3-5 pr prime site område

36 Inngående linker: Hva er Googles PageRank?
PageRank er Google’s score (skala 0 – 10) for “Linkepopularitet” – dvs antallet og kvaliteten på inngående linker til en nettside. Idealsituasjonen er: En naturlig linkestruktur med innkommende linker fra populære, innholdsmessig like nettsteder med best mulig Page Rank og som har få andre utgående linker. Hva innebærer dette for din website? Noen få kvalitetslinker er bedre enn hundrevis av dårlige linker. Deltagelse i såkalte “link farms” har liten verdi siden mange av linkene vil ha lav Page Rank og kan også gi “spam penalty” fra Google Google kombinerer PageRank med sofistikerte tekst-matching teknikker. Den anchor text som er benyttet for en link er generelt viktigere enn den linkende sidens PageRank

37 Intern linking, utgående linker, inngående linker
Benytt tekstlinker for viktige keywords – mellom ulike sider/seksjoner på nettsiden Forteller søkemotorene hvilke sider du betrakter som viktige på nettsiden din Utgående linker Utgående linker har begrenset synlighetseffekt for ditt nettsted Inngående linker Se beskrivelse av linkepopularitet og Google PageRank på de neste sidene Forteller søkemotorene hvilke sider på nettstedet ditt som utenforstående betrakter som viktige For søkemotorene er ”Inngående linker” viktigere enn ”Interne” og ”Utgående”, men de to sistnevnte er uansett av betydning

38 Hvordan identifisere mest attraktive linker?
Studer ”SearchRank” – ikke ”PageRank”. Dvs at du sjekker de sider som har best plassering på søk for de konkrete frasene og evaluerer hvilke av disse som er mulig å skaffe linker fra.


Laste ned ppt "Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google