Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse
Navn på foredragsholder(e) Måned, År
2
Plan: Medias rolle Glemte konflikter Media og politikk Typiske tabber
Propaganda Journalister i krigssonen Bilder Den nye medievirkeligheten Krig som underholdning Spørsmål og kommentarer
3
1. Medias rolle
4
Kan avdekke overgrep/rapporterer Irak Journalister som sivile?
Journalister i krig Kan avdekke overgrep/rapporterer Irak Journalister som sivile? Media har makt/setter dagsorden Hvem er gode og onde? Media engasjerer oss Media kan påvirke Tilstedeværelse kan lede til internasjonalt engasjement Internasjonalt engasjement kan lede til tilstedeværelse Rwanda som eksempel Media kan påvirke
5
2. Glemte konflikter
6
Hvilke konflikter hører vi mye om? Afghanistan, Irak og Midt-Østen
Hvilke konflikter hører vi lite om? Borgerkriger i Afrikanske land eller i tidligere Sovjetrepublikker som Tsjetsjenia Hvorfor er det slik? Norske medier ser verden gjennom norske øyne Afghanistan: norske soldater i ISAF Hva skjedde i Kongo i 2009? Moland og French men også… Krigshandlinger og mennesker på flukt Forsvarets mediesenter/Torgeir Haugaard Spør elevene på punkt 1: hvilke konflikter har dere hørt om? Spør elenvene på punkt 3: hvorfor tror dere det er slik? Spør elevene på punkt 4: Hva skjedde i Kongo i 2009 – hva har dere hørt om?? Spør før du viser punktet om Moland og French. Bilde 1: Norsk soldat og panservogn i Afghanistan Bilde 2: Barn i Kongo UN Photo/Myriam Asmani
7
3. Media og politikk
8
Hvilke nyheter selger? Rupert Murdoch Berlusconi’s Italia
Dagens medier er kommersielle Mindre plass til krig og konflikt Rupert Murdoch Mektig mediemann støttet invasjon av Irak Artikler trykket som var positive til invasjon Berlusconi’s Italia Statsminister og mektig mediemann Sparket og bannlyst journalister som kritiserer han
9
4. Typiske tabber
10
Typiske tabber når media dekker krig og konflikt
Johan Galtung Typiske tabber når media dekker krig og konflikt Foto: Transcend
11
”Det første offeret i krig er sannheten”
5. Propaganda ”Det første offeret i krig er sannheten” Senator Hiram Johnsen, 1917
12
Informasjon designet for å spre en bestemt idé eller lære
Krig utkjempes på to slagmarker: på bakken og i hodene våre Partene i en konflikt driver både PR og propaganda Komiske Ali vs. President George Bush Nazi propaganda plakat i Oslo 1942. Anders Beer Wilse (1865–1949)
13
Propaganda og krigføring
2. verdenskrig: Joseph Goebbles Propaganda mot menneskeverdet Vietnamkrigen PR apparatet i USA Den første ”TV-krigen” 2 berømte eksempler på villedende krigspropaganda Foto: The Wiener Library, London
14
6. Journalister i krigssonen
15
Journalister i felt sammen med soldater Tryggere eller økt risiko?
Fredrik Græsvik i TV2 Viktig bilde av krigen Dokumentere sivile lidelser For farlig å reise alene Afghanistan, Irak, Libanon, Kashmir, Algerie og Gaza Å dekke krigen fra begge sider Lokale vs. Internasjonale journalister Foto: Aage Aune/TV 2 ”Vi må ned i skyttergraven og inn i stridsvognen for å fortelle soldatenes versjon av krigen” Fredrik Græsvik i et intervju med Røde Kors, juni 2010
16
7. Bilder
17
Hvor mye død skal media vise?
Kan et bilde lyve? Et misforstått fredsbilde Manipulerte krigsbilder Et utsnitt fra virkeligheten Ingen grenser på internett Hvor mye død skal media vise?
18
8. Den nye medievirkeligheten
19
DU som en aktiv mediebruker Historien om Neda Troverdige nettkilder
Internett Sensurering Shi Tao DU som en aktiv mediebruker Historien om Neda Troverdige nettkilder Blogging Foto: ICPC Foto: Amnesty International
20
9. Krig som underholdning
21
Nordmenn godtar tortur? Tortur er alltid forbudt!
Dataspill Vold avler vold? Columbine massakren Jack Bauer effekten Helten er torturist Nordmenn godtar tortur? Tortur er alltid forbudt! Abu Ghraib:8:35 p.m., Nov. 3, The detainee is depicted handcuffed to the upper tier railing. He has a sandbag over his head and is wearing a robe. There appears to be two unknown soldiers on either side of the detainee.
22
Tenk selv!
23
10. Spørsmål og kommentarer?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.