Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barn og unges databruk – og voksenrollen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barn og unges databruk – og voksenrollen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Barn og unges databruk – og voksenrollen
Inderøy, 10.mars 2009 Arve Thorshaug

2 Slik kan du forholde deg til
”Ingen reiser med ungene sine til Oslo sentrum klokka ett, slipper dem og sier ”vi møtes klokka fem” uten noen beskjed om hvor de kan ferdes og hva de kan foreta seg. Overraskende mange plasserer unger alene foran datamaskinen i flere timer, uten noen form for guiding.” Ståle Stamnes, sjef for Internettgruppa i Nye Kripos (Dagbladet ) Ta av støttehjulene og sett barnet på sykkelen i et trafikkert område. Hjelm er ikke viktig! Sett barnet i skiheisen, og vink lykke til. Det ser selv når det skal gå av. Sort løype gir rask læring. Slik kan du forholde deg til barn og nettbruk. Eller du kan delta.

3 på folks nysgjerrighet og
Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som spiller på folks nysgjerrighet og søk mot det ekstreme

4 Nettsider som formidler informasjon
Enormt voksende marked Viktig kilde til informasjon, ikke minst i skolen Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som…..

5 Dataspill Stadig flere spill blir nettbaserte
Spillene blir stadig mer virkelighetsnære Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som…..

6 Nettsider som spiller på folks nysgjerrighet, og søken etter det ekstreme
Ofte ekstremt innhold: sex vold ekstrematferd eller en kombinasjon av dette. Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som…..

7 Chatting En ny form for kommunikasjon og samhandling
Tekst og tekst/bilde Åpne og lukkede chatte-kanaler Mulighet for å være anonym, eller utgi seg for å være en annen enn en er. Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som…..

8 Dette er barn, unge og voksnes
hverdag – hvordan forholder vi oss til det? Mål: Utnytte det som er bra – og ta avstand fra skit`n!

9 Om å vårrå den strengeste farin i Levanger – og vårrå stolt av det…….

10 Om å snakke med nabo`n.

11 Digital kompetanse - skolens ansvar
å mestre IKT som et lære- og hjelpemiddel, samt redskap til leik, opplevelse og læring. Ferdigheter til Kunnskap om Holdninger til Støtte i arbeidet med å nå faglige mål. Eleven som kritisk informasjonsbearbeider Kompenserende og støttende hjelpemiddel Digital kompetanse som grunnferdighet

12 Viktigst, men vanskeligst?
ELEVENE SOM KRITISKE INFORMASJONSBEARBEIDERE Dette forutsetter kunnskaper, ferdigheter og holdninger innen: Informasjonssøk – ”finne nåla i høystakken” Kritisk informasjonsvurdering (kildekritikk) Informasjonsbearbeiding Informasjonspresentasjon Teknisk kompetanse Metodisk kompetanse

13 NETTBRUK Hvordan utnytte det som er bra, og ta avstand fra ”skit`n”?
Informasjon Spill NETTBRUK Chatting Nettsider som spiller på folks nysgjerrighet og søk mot det ekstreme

14 Fakta om barn og unges nettbruk - pr feb 08 (Medietilsynet)
Barn og unge (8 – 18 år) bruker to timer på Internett daglig – spill er den vanligste internettaktiviteten. Barn og unge mellom 8 – 15 år bruker i gjennomsnitt 49 minutter på dataspill hver dag. Barn bruker daglig 6 timer på elektroniske medier (Internett + TV + DVD/video + elektroniske spill) 98 % har tilgang til PC hjemme – 97 % med internett-tilgang

15 Nettsider som formidler informasjon - og det å skille ”skiten” fra kanelen
De fleste gir uttrykk for at de opplever få problemer ved bruk av internett, og at de er kritiske til den informasjonen de finner der (Medietilsynet, 2008) Nest etter dataspill, er leksearbeid den vanligste internettaktiviteten. Om å lete etter ”nåla i høystakken”. Om tilgangen til ”skit og kanel”

16 Dataspill Stadig flere spill blir nettbaserte  større tilgjengelighet og mindre voksentetthet. Spillene blir stadig mer virkelighetsnære Guttespillene handler om skyting og action, mens jenter helst spiller partyspill. Tidsbruk!!!! Om ”skit-spæll” ….og alternativan

17 WoW (World of Warcraft)
Over ti millioner brukere  inntekt på abonnement pr mnd: kroner! De fleste brukerne er mellom 15 – 20 år Sterke bånd knyttes mellom de involverte – forutsetter gjensidighet og forpliktet deltakelse. Bakgrunn for flest henvendelser hos Hjelpelinjen for spilleavhengige (”World of Warcrack”) Mange dropper ut av vidg skole eller studier (helt eller delvis) ”Internettbaserte rollespill utvikler seg for noen til å bli noe mer enn et hyggelig tidsfordriv. Det kan gå ut over jobb og utdanning. Grunnleggende funksjoner som måltider, søvn og hygiene kan bli nedprioritert. Spill blir dagens viktigste gjøremål, og forholdet til de nærmeste blir preget av det. Familiemedlemmer som prøver å få til en samtale, møter irritasjon og avvisning. I det ekstreme kan noen bruke mer enn 15 timer på nettet hvert døgn!

18 Dataspill som pengesluk
Poker og andre pengespill Noen dataspill kan føre til stort pengebruk. Starter med spenning  blir mer og mer en virkelighetsflukt. Skoler som ”gamblingfrie soner” – og tilgangen til nettet, i skoletida. Habbo/Habbo Hotel Virtuelt rom som blant annet kan innredes ved å kjøpe møbler og lignende Beløpsgrense: Maks 250,- pr uke 13-årsgrense – ingen kontroll brukere i Norge (2007) Mye av handelen foregår ved bruk av mobiltelefon. Handel ved bruk av mobiltelefon kan forhindres ved at du: registrerer mobilbruker som mindreårig når abonnement til personer under 18 år opprettes. sperre abonnementet for kjøp av mobile innholdstjenester Viktigst: God kommunikasjon med ungene + bygg holdninger! Nordic Mafia Mafiaspill - nettbasert Beløpsgrense: Inntil 1000,- pr. mnd pr mai 2007 15-årsgrense – men ingen kontroll Miss Bimbo Nettspill der slanking og skjønnhets operasjoner må til for å bli populær. Målgruppe: jenter i alderen 9 – 16 år Innhold: Prøve ulike klær, gå på fester, passe på vekta og løse ulike oppgaver Opparbeide ”bimbodollar”

19 Nettsider som spiller på folks nysgjerrighet, og søken etter det ekstreme.
Kommersielle aktører som ”går over lik” for å kapre brukere. Ofte ekstremt innhold Sex Vold Ekstrem-atferd Dilemma: Økende omtale  flere brukere  mer penger Enormt voksende marked Privatlivet kommer ofte på avveie – ofte uten at den som rammes alltid er klar over det (jfr.mobilbruk)

20 Når privatlivet kommer på avveie
Nakenbiler og private hemmeligheter finner veien til internett og mobiltelefoner – og har de først kommet dit, forsvinner de aldri….. Flere har gått glipp av jobber fordi potensielle arbeidsgivere ”googler” dem og finner gammelt ”grums” på nettet. ”Det startet med at jeg la ut bilder av meg selv på et nettsted hvor folk kan gi kommentarer og karakterer på utseendet mitt. Der ble jeg kontaktet av en gutt som jeg senere ble forelsket i. Marerittet startet da han ba meg sende ut noen lettkledde bilder av meg selv gjennom MSN. Siden jeg var betatt av han, sendte jeg bilder av meg selv i undertøyet”, forteller ”Anita”. Det viste seg at gutten kun var ute etter å leke med henne, og i løpet av få strakser var bildet spredd til nesten alle vennene hennes. ”Jeg vil advare andre jenter på det sterkeste mot å publisere seg selv på denne måten. Dette er et spor du aldri får slettet fra livsveien din”, sier den unge jenta.

21 Internett er blitt vår tids gapestokk
Mobbing via sms og uthenging på nettet rammer ikke bare kjendiser - barn og unge viser seg å være svært kreative med å ta i bruk mulighetene som ny teknologi gir for å sjikanere hverandre. På en fest ble jenta (15) bundet, skamklippet, slått og tvunget til å utføre seksuelle handlinger med seg selv. Overgrepet ble filmet med mobilkamera og opptaket ble i ettertid videresendt til flere ungdommer. Den hovedtiltalte, en 18 år gammel jente fra Sandefjord, ble dømt til to års fengsel. Kilde: Aftenposten

22 Nettsladder og mobbing
Mer enn barn og unge mobbes daglig, og mye av mobbingen skjer ved bruk av mobiltelefon og PC. (Professor Erling Roland, Universitetet i Stavanger, 07) Barn helt ned i 6-7 årsalder bruker meldinger til å mobbe andre. Det spesielle med ”teknomobbingen” er at du ikke kan se offerets reaksjon – og at det som er formidlet/lagt ut på internett, ”aldri” forsvinner. Ærekrenkelser er ulovlig Blogging: Oppleves som uformelt og uforpliktende, men er permanent og umulig ”å angre”. Er ikke anonym – kan spores. ”Ungjente fikk 5000 kroner i bot etter å ha publisert ærekrenkelser mot en annen jente på nettet.”

23 Nettsladder og mobbing
2007: 71 saker som omhandlet mobbing og trusler behandlet i Konfliktrådet i Nord-Trøndelag (57 i 2006). De fleste saker har foregått på nett og utføres av de yngste, under kriminell lavalder (flest åringer, men også barn ned i 11-årsalder). Ei jente på 11 hadde logget seg inn på internettkontoen til en jevnaldrende, og sendte ut meldinger til andre personer.” Byåsen-elever med mobbe-film

24 Ytringsfrihet – personvern
23% av barn og unge (8 – 18 år) har opplevd at det er lagt ut bilder eller video av dem på Internett uten at de selv har gitt tillatelse til dette. (Medietilsynet, 2008) 13 % av barn og unge (8 – 18 år) sier at de selv har gjort det samme mot andre (Medietilsynet, 2008) Enkelte ungdomsskoler innfører på nytt forbud mot bruk av mobiltelefon. Den største utfordringer barna har når de bruker internett, er å lære seg forskjellen på ytringsfrihet og personvern. (Medietilsynet, 2008)

25 Facebook – på godt og vondt
Ca 1 million norske brukere – flest jenter Nedre aldersgrense: 13 år Vise hvem en er – bygge opp et image – sosial plattform. Er med og visker ut grensen mellom det private og det offentlige. Eksponerer seg selv, vennene og familien – de fleste (71%) har ”åpen profil” (Berit Skog, NTNT, 2007) Følger med på hva ”vennene” foretar seg  se på andres bilder og venner. Det vanligste (51%) er å ha mellom 100 og 300 ”venner” – brukes delvis som et popularitetsbarometer. Brukes lite til mobbing (1%) – skyldes åpenheneten (ikke mulig å være anonym) Ville vært ulovlig dersom det hadde vært styrt fra Norge, jfr personopplysningsloven (Gisle Hannemyr, UiO)

26 Nettsamfunnet Nettby Norsk nettsamfunn, lansert høsten 2006
Som i Facebook lager brukerne egne profiler med gjestebøker, sender beskjeder til hverandre og deler bilder/videoer. Vel registrerte brukere i Norge – ca 75% av tenåringer i alderen 13 til 19 år. Trondheim er den største byen med flest brukere, 90% av ungdommene i Sør-Trøndelag er registrert. Kilder: Opinion (2006) og Trygg bruk-undersøkelsen (2008)

27 Chatting – på godt og vondt
Tekst – tekst/bilde – tekst/web-kamera Åpne  Lukkede chatte-rom Det som uttrykkes blir permanent – kan spores! ”Det du ikke tør å si når du ser en annen inn i øynene, skal heller ikke formidles på internett!” – Du ser ikke reaksjonen til den som leser det. Medietilsynets bekymring er fortsatt svært relevant: ”Den største utfordringen barn har når de bruker internett, er å lære seg forskjellen på ytringsfrihet og personvern.” ”MSN er både personlig og privat. Det er lettere å si noe, men også lettere å bli misforstått.”

28 Straffbare handlinger
De samme lovene gjelder på nett og mobil som ellers i samfunnet. Er du over 15 år, kan du bli straffet med bøter eller fengsel hvis du: skriver hatefullt om andre sjikanerer andre truer andre skriver løgner om andre legger ut bilder av andre uten samtykke legger ut opplysninger om andre skriver e-post i andres navn bruker andres passord kopierer og legger ut andres bilder Lov om ”grooming” I Norge er det forbudt å ta kontakt med barn for å oppnå seksuell kontakt. Loven mot ”grooming” ble vedtatt før påske 2007 og er spesielt utviklet for å hindre voksne i å ta kontakt med barn via internett eller SMS.

29 Nettvettregler Vær mot andre på nettet som du vil at
andre skal være mot deg. Vær forsiktig med å gi ut opplysninger om deg selv. Skal du møte noen du har chattet med på nett? ta med en voksen eller en venn. Beskytt navnet ditt, lag et kallenavn. Gi aldri bort passordet ditt. Ikke legg ut bilder som kan bli brukt mot deg senere. Spør om lov før du legger ut opplysninger om eller bilder av andre. Sjekk alltid hvem som har laget informasjonen du finner – husk at hvem som helst kan legge ut hva som helst, når som helst. Snakk med en voksen hvis du opplever noe ubehagelig på nett. Vær smart og trygg på nett. Kilde:

30 Dette er barn, unges og voksnes hverdag – hvordan forholder vi oss til det?
Alle må forholde seg til den stadig voksende digitale verden. Penger og markedskrefter er den største drivkraften. Det meste handler om å utnytte det som er bra, og ta avstand fra ”skit`n”. (Kampen mellom det gode og det onde) Vi trenger voksne som bryr seg Vi trenger ungdom som tar avstand fra ”skit`n”. Det er brukerne som sitter med makta Mål: Utnytte det som er bra – ta aktivt avstand fra skit`n!

31 Relevante nettsider www.barnevakten.no www.nettreisen.no

32 Trygg bruk på skolen Del av Medietilsynets trygg bruk-sider for digitale medier Modul 1: Lær å surfe Modul 2: Kildekritikk m/Quiz Modul 3: Interaktiv spørrelek om sikkerhet Modul 4: Surferegler Modul 5: Elevene er hjelpere Modul 6: Advergaming – reklamespill m/Quiz m/oppgave og aktivitetsark


Laste ned ppt "Barn og unges databruk – og voksenrollen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google