Laste ned presentasjonen
1
På sporet av det norske julekjøkkenet
Annechen Bahr Bugge
2
Middag er et betydningsfullt hverdagsrituale
Det å utforme et middagsmønster er en praksis som sitter i: Hodet (tankearbeid) Hånden (rutinearbeid) Hjertet (omsorgsarbeid) Det daglige middagsmåltidet blir tillagt stor verdi. Det har betydelige: Kulturelle potensialer Sosiale potensialer Emosjonelle potensialer
3
Julemiddagen – et rituelt måltid
Ramme: Vårt mest tradisjonsbundne måltid; store forventninger, forberedelser og utgifter. Karakteristikk: Kultusretter som både har et etnisk og familiært preg. Innhold: Det skal være (spesielle) middagsretter, desserter og kaker som man ikke spiser resten av året. Form: Et storfamiliemåltid som spises om lag klokken Orientering: Det forbudte blir normen; fråtsing, overspising, fett, salt og sukker. Marsipangrisen - Den rituelle mandelgaven
4
Nordmenn spiser ikke pizza til julemiddag!
Svineribbe (63 %) Pinnekjøtt ( 26 %) Medisterpølser (16 %) Kalkun ( 7 %) Lutefisk ( 3,8 % ) Torsk ( 1,5 %) (Gallup 2003) ” nordmenn har spist pizza Grandiosa på julaften” (VG, TV2, )
5
Den norske julematdiskursen
Trendy Eks. sosisser med freste cherrytomater Tradisjonell Eks. ribbe Alternativ Eks. vegetar, spansk Terapeutisk Eks. kalkun
6
Julemat som gourmet og mote
Ramme: Nye og moteriktige smaks-sammensetninger. Målgruppe: Urbane middelklassekvinner. Opinionsdannere: TV-kokker, gourmetkokker. For eksempel Nigella og Tina. Orientering: Iøynefallende matforbruk, distinksjon og matsnobberi. Sosialt felt: Fritidens, weekendens kjøkken. Sted: Spisestuebordet.
7
Fra julebord til juletapas?
”Julemat med ny vri”- konkurransen (NRK, VG, OFK 2004): Selvkomponert Annerledes Litt spesiell Noen tapas-eksempler: Medisterkaker med freste cherrytomater Bruschetta med sylte Pinnekjøtt i tomatsaus Sursøt surkål Fenalår med asparges Røkt lammelår med mandarinsaus Velkommen til Damene's førjulstreff i Oslo! Damene.no inviterer til nettverkstreff med juletapas og julemarked torsdag 2. desember 2004 kl
8
Julemat som tradisjon Ramme: Overføring av matkultur og mattradisjoner. Målgruppe: Yrkesaktive kvinner Opinionsdannere: Ingrid; ”Norges matmor”, forfallsfortellerne; ”ingenting er som før”. Orientering: Skape en familie og ivareta norske mattradisjoner. Sosialt felt: Hverdagens, søndagens og høytidens kjøkken.
9
Same procedure as last year?
Espelids julemat-triks Det har vært en årviss tradisjon at Ingrid lager julemat på lille julaften. Hun forteller hvordan man kan sikre seg sprø svor på svineribba, hvor mye salt lutefisken trenger, og gir svar på alle de andre tingene norske husmødre og –fedre lurer på kvelden før den store julemiddagen” ( )
10
Julemat som helse og terapi
Ramme: En medikalisert diett. Målgruppe: Unge kvinner, mødre, middelaldrende menn Opinionsdannere: Medisinske eksperter, ernæringseksperter, mote-/skjønnhet og slanke industri. Eksempler: SEF, Fedon. Orientering: Kroppen som et handlingssystem; ”være på diett”. Sosialt felt: Hverdagens kjøkken.
11
En magrere jul? Jula varer altfor lenge.
Mange starter med juleribba flere måneder før jula ringes inn, og ender opp med slankekur og nyttårsforsetter. Før nyttårs-rakettene går til himmels har vi lagt på oss 2,27 kg. Kostholdseksperten Fedon Lindberg vet råd … (Dagbladet )
12
Julemat som en anti-jul strategi
Ramme: Opposisjon mot det (mat-kulturelle)hegemoniet. Populært omtalt som ”julehysteri”. Målgruppe: Radikalere, tenåringer, juleturister. Opinionsdannere: Dyrevern-/miljøvern-organisasjoner, turoperatører. Orientering: Velge alternativt. For eksempel vegetarisk eller spansk julemat. Sosialt felt: Julehøytiden
13
En alternativ jul? Feliz navidad … Ribbefritt for 40 000 nordmenn.
For ti år siden sto julepølsa i fokus. Mange var opptatt av hvordan de skulle få norsk julemat i Syden i jula. Noen hadde med seg ribbe i sekken. Nå er det nesten ingen som spør etter det lenger. Folk vil ha spansk jul. (Dagbladet ) Feliz navidad …
14
Et dilemma … God julemiddag! Trendy? Terapeutisk? Alternativ?
Tradisjonell? Trendy? Terapeutisk? Alternativ? God julemiddag!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.