Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Anne Rustberggard Varden Adm. Direktør

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Anne Rustberggard Varden Adm. Direktør"— Utskrift av presentasjonen:

1 Anne Rustberggard Varden Adm. Direktør
Quality Spa & Resort Norefjell

2 Utdannelse og arbeidserfaring
BA Hons. Hotell Business Management Master Business Administration (MBA) Konsulent, PA Consulting Group Adm. Direktør, Pers Turstisjef, Destinasjon Geilo Direktør, Destinasjon Bjørneparken Bjørneparken Bjørneparken Kjøpesenter Thon Hotell Bjørneparken Adm. Direktør, Quality Spa & Resort Norefjell

3 Verv og utvalg Styremedlem, Gol Reisemål
Styremedlem, Hallingdal Reiseliv Styremedlem, Nores Andelslag Styremedlem, Innovativ Fjellturisme Markedsrådet, Norske Fjell Hovedstyremedlem, Virke Norge 2020, Nærings- og handelsdepartementet v/Trond Giske

4 Quality Spa & Resort Norefjell
Åpnet 11.mars 2009 Totalt 405 rom og 1900 senger. 245 rom i hotellet og 160 leiligheter i landsbyen Netto omsetning 2011, 121 mill. NOK Eid av Estatia Resort Franchiseavtale m/Choice, brandes under Quality Resort Interiør fra Vigdis Berg, design fra Gina Rose

5 Quality Spa & Resort Norefjell
815 m.o.h. Ski-in / ski-out Stor innsjø med egen strand og beachvolleyball bane Helårs skøytebane utendørs 16m høy innendørs klatrevegg Restaurant, lobby bar og pizzeria, samt after-ski/disco over to etasjer

6 Norway’s leading SPA Resort
Bøeseter Bad & Trening med basseng, boblebad, sauna og treningsrom Velværespa med avslapningsområde, kulper, champagnebad, fotbad, sauna, samt innendørs og utendørs boblebad SPA avdeling med 12 behandlingsrom og avslapningsavdeling.

7 Hvordan være et godt vertskap til dagens besøkende?
Hva bør din bedrift ha fokus på for å levere god, og minneverdig service til dine besøkende?

8 Hvordan være et godt vertskap til dagens besøkende?
Hva bør din bedrift ha fokus på for å levere god, og minneverdig service til dine besøkende?

9 Vertskap er en praktisk filosofi
Praktisk fordi det bygger på erfaringer Filosofi fordi det det er antall deler som utgjør en helhet I ordet vertskap ligger det en INVITASJON til mennesker som vil skape meningsfulle møter med seg selv og andre både i hverdagen og arbeidslivet. Vertskap er mer en et begrep. I ytterste konsekvens handler vertskap om lengselen etter en verden som ønsker velkommen, hvor alle mennesker føler seg ventet og velkomne.

10 Vertskap handler om verdifulle møter
Vertskap er en kunst som vi kan lære oss å utvikle Det er en ting å by på sitt eget vertskap som en god vert i sin egen tilværelse Det er en større kunst å skulle være den gode verten sammen med andre i en større helhet Vertskap er derfor nesten alltid et resultat av flere menneskers holdninger og måter å oppføre seg på!

11 Vertskap betyr å få! Noe som innebærer å være proaktiv og se muligheten til å påvirke Det er en aktiv vilje til å ønske mennesker velkommen ved å være forberedt og løse problem før de oppstår Vertskap betyr å få mennesker til å føle seg velkomne. Vertskap kjennes i hele kroppen… Vertskap handler om mennesker. Utenpå er vi ulike, men inne er likheten større enn ulikhetene. Vertskap betyr å se og forstå dette og aldri glemme at fremfor alt er det et menneske vi møter.

12 Et godt vertskap - interessenter
Gjesten opplever bedre kvalitet, merverdi og fremgang Verten kjenner større glede og mening i liv og arbeid Virksomheten utvikles og får mer engasjerte medarbeidere og mer fornøyde kunder som resultat Samarbeidspartnere, leverandører og interessenter blir mer fremgangsrike Samfunnet gagnes av et godt vertskap, fordi det bidrar til økt livskvalitet og en varmere og mer menneskelig atmosfære

13 Vertskap - møter Det er mulighet for å skape møter som berører, skaper verdi og kanskje tom endringer for de mennesker som møtes Utgangspunktet er lyst og nysgjerrighet til å virkelig ville møte et annet menneske Ved første møte er nærværet – her og nå – avgjørende Et vellykket møte hviler på gjensidig fortrolighet, som skapes igjennom engasjement, kompetanse og tydelighet Andre viktig faktorer er miljø og tid

14 Refleksjonsoppgave Hvordan kan vi som mennesker bidra til møter som skaper verdier? For oss selv, gjester, kollegaer og for virksomheten i sin helhet.

15 Vertskap - scener Ønske andre velkommen! Ønske hverandre velkommen!!
Ønske seg selv velkommen!!! 1.Ønske andre velkommen Dett er alt vi tenker, sier og gjør for å få mennesker vi ikke har en nær og tydelig relasjon til å kjenne seg velkomne 2. Ønske hverandre velkommen Her retter vertskap seg mot mennesker vi lever nært eller arbeider sammen med. Dersom vi ikke klarer å ønske hverandre velkommen, vil vi heller ikke kunne ønske andre velkommen. 3. Ønske seg selv velkommen Selve kilde til et godt vertskap er å kunne ønske seg selv velkommen! Det å kunne se seg i speilet og se sin verdi, se at jeg har noe jeg kan dele med andre. Godta egne følelser, lytte og stole på kroppens signaler, og våge å og uttrykk for dem. Jo mindre avstand vi opplever mellom oss selv og andre, desto bedre vertskap.

16 Vertskap - utfordringer
Ytre hindringer Indre hindringer Identifiser vertskaps utfordringer og hindringer. De duger ikke som bortforklaringer eller unnskyldninger for vristende vertskap. Ytre hindringer Bristende struktur, planlegning, hvordan ting organiseres eller et spørsmål om ressurser. Indre hindringer Stress som gjør at vi ikke rekker å møte mennesker: Redsel som får oss til å lukke oss inn i oss selv. Et ego som i blant tar over og vil dominere. Likegyldighet som gjør at vi ikke vil eller orker å bry oss.

17 Refleksjonsoppgave Hva ser du som dine/din virksomhets sine utfordringer og hindringer?

18 Vertskap - grunner Å tjene - at man er der for andre
Helhet - se og forstå en større sammenheng Ansvar - å være modig Omtenksomhet - ta hånd om/passe på at andre har det bra Kunnskap - skape rom for stadig nye ting som kan berike oss Dialog – å kunne lytte Vertskap handler om hvordan vi oppfører oss. Det er holdninger og verdier som viser seg i våre ord og handlinger når vi møter mennesker. Virksomheter og mennesker som ønsker velkommen kjennetegnes av følgende 6 faktorer som kjennetegner vertskap:

19 Vertskap - lederskap Bevissthet Vilje Handling Utholdenhet Disiplin
Refleksjon Lederskap er en reise fra en tilstand til en annen. Noen av stasjonen på denne reisen kan beskrives som: Forutsetninger for vertskap skapes av dyktige ledere som har ansvar for å skape strategier, strukturer og systemer slik at : Virksomheten skal kunne nå sine mål Man får mennesker til å ville være med på reisen igjennom å tilpasse vertskapets grunnsteiner i rollen som leder. Men, like mye handler det om at alle medarbeidere tar sin del av ansvaret for at et ekte vertskap skal kunne oppstå.

20 Hvordan være et godt vertskap til dagens besøkende?
Hva bør din bedrift ha fokus på for å levere god, og minneverdig service til dine besøkende?

21

22

23 EN KOLLEGA TRENGER OGSÅ PLUSSER!

24

25 If you take care in the beginning, the end will take care of it self…
(gjør det riktig første gang…)

26

27 PÅ TELEFONEN ER STEMMEN EN VIKTIG DEL AV BUDSKAPET…
 Lytt til din egen stemme andre gjør det!

28 Bruk positive ord og formuleringer…
”RYGGFETT!” Bruk positive ord og formuleringer…

29

30

31 HAR DU TENKT PÅ DET…. BEGEISTRING ER NOE DU KAN SE!

32 NÅR DU LIKEVEL ER PÅ JOBB, KAN DU LIKEGODT HA DET GØY!!

33 Våre største utfordringer på QSRN

34 HUSK POSITIV ØYEKONTAKT!!
Du kommuniserer alltid!!

35 ”Jeg er egentlig ikke sur - Jeg bare ser sånn ut…”
(BURUGLE VARSEL!)

36 GJØR DU KUN DET DU "FÅR BESKJED OM"??
Da får du ikke mye gjort…

37 TRANGT OG KJEDELIG? KOM DEG UT AV FIRKANTEN!!!

38 VÆR FLEKSIBEL - OPPDAG NYE SIDER VED DEG SELV!!

39 SØK BEHOV - ANGRIP!!!

40 Hvordan jobber vi på QSRN med det?
Visjon og verdier Personalhåndbok KTI Kompetanseutvikling/serviceskole Mersalg

41 DU er en del av en servicemaskin
DU er en del av en servicemaskin. Alt det du gjør, alt det du lar være å gjøre, vil påvirke noen…

42 Takk for meg! Anne R. Varden E-post: Tlf.:


Laste ned ppt "Anne Rustberggard Varden Adm. Direktør"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google