Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5"— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Lisbeth M Brevik

2 Agenda Læringsstrategier: diagrammer
Læringsstrategier: lese på eget nivå Lesing av fagtekster Lisbeth M Brevik

3 Læringsstrategier Diagrammer Lesestrategier VØL-skjema (KWL Table)
Ordbank (Word Wall) Tankekart (Mind Map) Tidslinje (Timeline) Venn-diagram (Venn diagram) Storyboard Lesestrategier Dybdelesing SQ3R Lese på eget nivå Skanne, skumlese, spørsmål, kontekst, ordbok, diagrammer, etc.

4 Tankekart

5 Regning 8. trinn: tankekart?

6

7

8 Tankekart?

9 Tidslinje Lisbeth M Brevik

10 ‘The Widow and the Parrot’
1 2 3 4 5 The parrot finds the £3000 in the ruins The house is old, there’s no money, only a parrot The house burns down The widow inherits a house and £3000 She goes to collect her inheritance

11 1 2 3 4 5 6 7 8 9 En eske + et kolbe Hull i enden på esken
Lokk festes med tape på esken på en side Fyll kolben: 5 cm fuktig jord 1 cm sand 1 nytt lag jord + sand 1 nytt lag jord + sand 5 cm jord Løk- og potet-biter

12 Lisbeth M Brevik 1 2 3 4 SUKKERBRØD 5 6 Pisk egg og sukker (eggedosis)
Sikt mel og bakepulver SUKKERBRØD Rør det inn i eggedosisen Hell i smurt form, 24 cm dia - 1998, bombing in omhag by IRA  after the good Friday agreement. Stek ved 160 gr i 45 min Lisbeth M Brevik Avkjøl på rist.

13 Lesing 5. trinn: tidslinje?

14 Storyboard Lisbeth M Brevik

15 Lesing 5. trinn: storyboard?

16 Venn diagram Lisbeth M Brevik

17 DOG CAT CHICKEN KANGAROO HORSE WOLF HAMSTER RAT MOOSE COW MOUSE BEAR
Wild animals Tame animals DOG CAT CHICKEN HAMSTER COW SHEEP KANGAROO WOLF MOOSE BEAR HORSE RAT MOUSE RABBIT 1-4 – Husdyr, villdyr, elevene gjorde litt feil, men lærte og dette ble tilslutt resultatet.

18 BAD MAN BOY ANIMALS ENGLAND MONKEY GIRAFFE HORSE CARRIAGE
The Giraffe, Pelly and Me Black Beauty BAD MAN BOY ANIMALS ENGLAND MONKEY GIRAFFE HORSE CARRIAGE

19 Lesing 5. trinn Hvilken lesestrategi? TANKEKART? VENN DIAGRAM?

20 Northern Ireland conflict
A dream deferred In common Written Actions Broken dreams - Reality Conflict about colour of skin Conflict about religion

21 The U.S Northern Ireland South-Africa Europe The Troubles (1968-1997)
Sinn Féin IRA America Slavery ( s) The Buss boycott (1955) Martin Luther King Jr. Rosa Parks Civil war Terrorism Segregation Violated human rights Rights for black people Insurgence Africa Apartheid ( ) Nelson Mandela Steve Biko Fredrik Willem de Klerk South-Africa

22 SQ3R Dybdelesing Lisbeth M Brevik

23 Regning 5. trinn

24 Regning 5. trinn

25 Regning 8. trinn

26 Fagtekst 1: bilde Lisbeth M Brevik

27

28 Førlesing: Ordbank Egen bok (Ordbank / Word Wall) Forkunnskaper:
Samle ord og uttrykk Del og stjel Lag en loop Elevene lager ut fra egne ord og uttrykk Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik

29 Førlesing: VØL-skjema
Vet Ønsker å vite Lært Lisbeth M Brevik

30 Fagtekst 2: bilde + tekst
Lisbeth M Brevik

31 Underveislesing: Lesestrategi? Diagram?

32 Fagtekst 3: tekst Lisbeth M Brevik

33 Underveislesing: Lesestrategi? Diagram?

34 Hvor lett/vanskelig er en tekst?
Hvilket emne teksten omhandler Hvor vanlig ordvalget i teksten er Hvor varierte og komplekse de grammatiske strukturene og setningstypene er Hvor lang teksten er Hvor tydelig informasjonen i teksten blir formidlet I hvilken grad tema og innhold er kjent for eleven Hvordan teksten er strukturert Hvilken sjanger teksten har og hvor kjent den er for eleven Hva hensikten med teksten er Kilde: UDIR Lisbeth M Brevik

35 Velg en fagtekst: - spør deg selv -
Hvilket emne handler teksten om? Hvor vanlige er ordene i teksten? Hvor varierte og komplekse er de grammatiske strukturene og setningstypene? Hvor lang er teksten? Hvor tydelig blir informasjonen i teksten formidlet? I hvilken grad er tema og innhold kjent for eleven? Hvordan er teksten strukturert? Hvilken sjanger har teksten og er den kjent for eleven? Hva er hensikten med teksten? Kilde: UDIR Lisbeth M Brevik

36 Tilpasset opplæring Vurdering Anvendelse (nivå 2: middels)
(nivå 3: høy) Anvendelse (nivå 2: middels) Reproduksjon (nivå 1: lav) huske, liste opp bruke, forklare, sammenligne vurdere, drøfte, begrunne, reflektere Lisbeth M Brevik

37 Kontakt meg gjerne! Lisbeth M Brevik


Laste ned ppt "”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google