Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RAFT 12.03.10 Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RAFT 12.03.10 Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag."— Utskrift av presentasjonen:

1 RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag

2 Hvem er vi? Leif Foss Marianne Simensen Utdannet sosionom
Har de siste årene jobbet ved Møller som miljøterapeut. Har holdt mange foredrag om hørselshemming de siste årene til foreldre Brenner for denne gruppen, vil at alle døve/hørselshemmede skal lykkes Marianne Simensen Prosjektleder Prosjekt Hørsel NAV Sør-Trøndelag Tilretteleggingsgarantien

3 Bakgrunn for prosjektet
Trondheim har mange gode tilbud til døve, mange mener Trondheim er døvehovedstaden i Norge Mangler et godt tilbud i kontakt med NAV Viktig å kunne få informasjon på sitt eget språk, tegnspråk Viktig å kunne forstå døves historie, sosial identitet Mange utfordringer i møtet med arbeidsliv Dette var utfordringer NAV erfarte gjennom prosjekt tilretteleggingsgarantien i 2007.

4 Mål NAV Lerkendal skal kunne ta i mot hørselshemmede på lik linje som hørende, og forhåpentligvis vil dette føre til en kortere vei til arbeid Øke kompetansen internt, hva trenger vi av kompetanse for å møte hørselshemmede på en god måte Bedre samhandlingen internt i NAV Bedre samhandling med og tilgjengeligheten for bruker

5 Hvem er involvert i prosjektet
Samarbeid mellom mange: NAV HiST Møller Rådgivningstjenesten for døve og døvblinde Signo Midt-Norge Hørselshemmedes landsforening Trondheim døveforening LSHDB (Landsforbundet for kombinert syns- og hørselshemmede/døvblinde)

6 Spørsmål til dere tolkestudenter:
Du er ansatt på tolketjenesten, og et av dagens oppdrag er å tolke for en bruker på et NAV-kontor. Under samtalen ser/”hører” du som tolk flere ting som ikke stemmer. Brukeren bare sitter og nikker og sier ja til det veilederen på NAV sier. Ville du som tolk ta tatt opp ting du ser, men som ikke kommer frem under samtalen med veilederen i etterkant av samtalen? Det gjelder også det du har erfart med brukeren i en annen sammenheng, men som det er tydelig at veilederen ikke vet som har betydning for saken.

7 Leif sitt svar: Er du ansatt på tolketjenesten, er du også NAV-ansatt. Altså vi er kollegaer. For brukerens beste er det viktig at informasjon kan utveksles. Men hvordan få en god ”rutine” på dette? Ikke alt veilederen trenger å få vite, kun det som er relevant.

8 Leif sine arbeidsoppgaver
Pr i dag har man fokus på brukere som tilhører NAV Lerkendal Hovedsakelig rettet mot de som skal ha jobb, også etter at man har fått jobb Åpen for å kunne hjelpe i andre saker også, for eksempel oppfølgning (sykmeldte over en lengre periode) Har ikke saksansvar foreløpig, kun med som veileder både for bruker og saksbehandler (slik lærer saksbehandlerne noe) Åpen for å hjelpe til i saker som tilhører andre NAV kontor, mulig å henvende seg til Lerkendal hvis man ønsker det.

9 Veiledning av både bruker, informasjon til arbeidsgiver
Jobber for å øke kunnskapen om hørselshemmede til mine kollegaer, gjennom forelesning. Også så vidt kommet igang med tegnspråkkurs for mine kollegaer. Utvikling av studier på HiST, 15 studiepoeng, skal bidra til å øke kunnskapen om hørsel. Et tilbud til alle NAV ansatte i landet. Ønsker man kontakt med NAV på sitt eget språk, er det bare å ta kontakt med meg Etablere gode kontakter, skape forståelse for hva hørselstap innebærer Forebyggende arbeid, satser på å nå ungdommene tidlig, dette for å hindre et langt AAP-løp (attføring)

10 Hjelper til med søknadsskriving
Hjelper til med søknadsskriving. Jeg kan bistå under intervju hvis man ønsker det. Oppfølgning også etter at et arbeidsforhold har startet, hvor ofte og hvor lenge avhenger av behovet Informere om mulige løsninger på tilrettelegging, her kan også Hjelpemiddelsentralen bistå.

11 Spesielle utfordringer knyttet til Leifs rolle:
Kjenner mange og noen vil kanskje velge å beholde sin opprinnelige veileder på NAV lokalt? Leif har absolutt taushetsplikt på lik linje som andre i NAV Skille mellom jobb og privat Ønsker at alle døve skal komme, men nok tid og ressurser til å følge opp alle?

12 Hva gjør NAV Lerkendal for døve?
Det er etablert bildetelefon for tolking på NAV Lerkendal Ansatt en veileder med tegnspråk, Leif Foss Styrker kompetansen til samtlige ansatte på Lerkendal Kanskje ansette flere tegnspråklige? NAV Lerkendal ønsker å jobbe tett med både eksterne og interne som jobber på hørselområdet. Begynner å få et godt samarbeid med flere.

13 HUSK: Dette er bare et prosjekt, skal vi lykkes er vi avhengig av at dere benytter dere av tilbudet

14 Hva ønsker vi å oppnå? Kortere saksbehandligstid
Servicenivået skal øke, lettere tilgang Kortere vei til arbeid Mer kompetanse på hørselsområdet

15 Spørsmål?

16 Vi kan kontaktes på: Sms: Sms: TAKK FOR OSS


Laste ned ppt "RAFT 12.03.10 Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google