Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011"— Utskrift av presentasjonen:

1 Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011

2 Program Introduksjon – Elvstrøm Sails Shorthand seiling Oppsett av båt
Sikkerhet Valg av seil – materialer Q & A

3 Elvstrøm Sails Elvstrøm Sails ble etablert i 1954 av 4 x olympisk mester i seiling, Paul Elvstrøm. Kjøpte Sobstad Sailmakers i Er i dag en av verdens største seilmakergrupper, representert world wide, med hovedfokus på Europa. Ledende innen string-/membrane seil utvikling, fra Genesis™ Technology til EPEX®. Salespoints og Service loft i Son, Sarpsborg, Arendal, Stavanger, Bergen, Bodø Fast seilleverandør til en rekke båtverft som Bavaria, Bénetéau, Hallberg-Rassy, Sunbeam, Dufour og Etap Yachts.

4 Elvstrøm Sails Norge Elvstrøm Sails i Norge ble etablert i Vi holdt da til ved gamle E-18 på Sem utenfor Tønsberg og var to ansatte. I perioden høsten 1999 til nyttår 2010 holdt vi til på Sjøsenteret Vallø. 1. februar 2010 inn i splitter nye lokaler på Jarlsø – midt i Tønsberg skjærgården. Her disponerer vi drøyt drøye 500m² seilmakeri, riggverksted og kontorer. I tillegg 30m servicebrygge og har som nærmeste nabo, Jarlsø Marine - et av Oslofjordens mest moderne servicesteder for båter opp til 80 tonn. Mer informasjon på Vi er i dag 6 ansatte og leverer det meste innen seil, rigg og tilhørende utstyr til seilbåtfolket.

5 Målet for Shorthand / tur seiling
Økt seilglede - Økt trygghet hos familien Mer bruk av spinnaker Bedre sikkerhet Mer kunnskap - Bedre teknikk - Bedre utstyr - Sikkerhetsutstyr

6 Shorthand seiling Seilvalg og oppsett av båt Mindre ballast
Færre hender Parallelle aktiviteter vanskelig Manøvere utføres mer sekvensielt Konsekvens av feil større Tar lenger tid å komme ut av situasjon Sikkerhet Mann over bord

7 Turoppsett - Som dekker størst mulig vindregister:
Storseil eller rullestorseil Rullegenua (140 – 150%) Genaker (på rull eller med strømpe) Spribom (Genaker eller spridd forseil) Hardværsfokk på kutterstag Fordeler: - Færre skift - Færre og mer fleksible seil/overlapp - Mindre diskusjon om skifte-> Mer seiling

8 Egenskaper til båt. Kontroll - Stabilitet - Ror kontroll
Dekkslayout/utstyr - Ergonomi - Kvalitet på blokker, stoppere tauverk

9 Dekksutstyr Reveanordninger Baugspyd Doble spin.bommer
Fester for barber Selvslående fokk Kasteblokker Før alt til cockpit Cleat på masten for fall og opphal

10 Trimanordninger Storseilskjøte, løygang og akterstag bør kunne manøvreres av den som styrer

11 Rulle reve genoa Trygt og enkelt Vanskelig å bytte seil
Må først rulle ut et for stort seil Ta seil ned, sikre Heise nytt Opsjon To allroundseil: Lite og stort (Jokermann X-50) Eller hard værs fokk på kutterstag

12 Racingprofil Mest effektivt seil Effektivt bytte Hvis du klarer det..
Seilhåndtering på dekk Utfordrende Trolig best < 40 fot

13 Stagkroker Lettere å kontrollere seil på dekk
Ulempe: Må ta et seil ned før heising Mister fart, kun storseilet igjen Mangler et seil å ”lene seg mot” Mindre effektivt strømningsteknisk Bør ha et rev + kombineres med Code seil

14 Symmetrisk/Asymmetrisk
Enklere håndtering? Baugspyd eller bom - Færre tamper Gunstigere rating Strømpe Symmetrisk - Mer fleksibel mht kurs Færre jibber Dip jib eller ende til ende jib Bedre kontroll

15 Spinnaker Kontroll Piloten må klare å kontrollere båten
Valg av kurs under manøvere Trim Begrensninger Kurs Vindstyrke Bølge

16 Code seil

17 Vil også ha meget god effekt for bruk på tur.
Sikkerhet: Kurs bør gjennomføres! Vil også ha meget god effekt for bruk på tur. ISAF setter opp hva som er fornuftig å ha av utstyr, og dette må følges. Noe annet er ikke noe annet enn dumt. Soloseilere lurer ofte på hva man skal med to hesteskobøyler, svar; kaste ut til en som har falt ut av sin egen båt. Sikkerhet: Kurs bør gjennomføres! Dette vil nok ha den største effekten for bruk på tur. ISAF setter opp hva som er fornuftig å ha av utstyr, og dette må følges. Noe annet er ikke noe annet enn dumt. Soloseilere lurer ofte på hva man skal med to hesteskobøyler, svar; kaste ut til en som har falt ut av sin egen båt.

18 Viktige faktorer for en sikker seilas
Trygghet, rutine Navigasjon, sjømannskap Båt håndtering Teknikk + rutine Oppsett av båt, veldig individuelt Riktige egenskaper, seil Dekksutstyr Autopilot Vedlikehold

19 Sikkerhet - generelt Sikkerhet / planlegging Være foran båten
Unngå å komme i kritiske situasjoner Kunnskap, rutine Kjenne sine begrensninger Kursvalg Unngå platt lens i mye vind Nærhet til land i mye vind Rutiner Om natten Avhengig av vanntemperatur Avhengig av forventet tid til redning

20 Aktiv sikkerhet – manøver
Storseil bom / skjøte Hodet klar bom på lens Ikke vær i konflikt med skjøte / løygang i jibb Ikke vær i ubalanse på dekk Lavt tyngdepunkt Apekatt Dip jib / ende for ende jib, planlegges

21 Aktiv sikkerhet – orden og hvile
Ha orden i cockpit Spesielt før det blir mørkt Planlegge aktiviteter Sikre at tau løper fritt Nok slakk på lazy bras etc Være i form Varme, væske, næring Hvile / søvn

22 Aktiv sikkerhet - kriser
Planlegg for kriser Hvordan ta ned spinnaker Hvordan finne MOB Varsling Hvordan ta MOB tilbake Mentale prosedyrer

23 Passiv sikkerhet – ustyr
Sikkerhetsutstyr Vest Sele Førstehjelps skrin Nødpeilesender VHF GPS Strobe, flare, lyspinner noe vi har glemt?

24 Kaffe pause?

25 Materialer

26 Materialer

27 Materialer

28 Materialer

29 Materialer

30 Materialer

31 Q & A (del 1) 1: Ny teknologi, utvikling & materialer. Hvilke muligheter gir det? Bare de siste årene har det skjedd enormt mye her – spesielt på membrane seil. Dette var primært forbeholdt regattaseilere (utelukkende) tidligere, men nå velger stadig flere turseilere også denne seiltypen. Mye skyldes nok bedre holdbarhet og mindre prisforskjell. 2: Hva er dacron i dag? Også dacron (seilduk i vevet polyester) har utviklet seg de siste årene, men velges fortsatt primært av turseilere til mindre/mellomstore båter og til klassebåter som ikke tillater annet... 3: Laminatseil, er det noe for den vanlige turseiler? Definitivt. Også de som kun seiler tur, velger dette i en større grad i dag enn tidligere. Som i pkt. 1 henger nok dette mye sammen med bedre levetid og ikke avskrekkende tilleggspris i forhold til dacron. 4: Hvorfor gode seil til tur? Seil som holder fasongen bedre, gir mindre krenging og beahagligere turseilas. Ellers seiler tilnærmet “alle” regatta når de er på sjøen – eller? 5: Gennaker for tur, spinnaker for regatta = sant? Delvis korrekt, men med reviderte LYS regler fra 2008/2009 vil nok vi se stadig flere gennakere/asymmetriske spinnakere også i regatta. Uansett vil et slikt seil bli noe mindre (så lenge man har et målebrev man forholder seg til). Henger også noe sammen med hvordan man velger å håndtere (i senterlinje/baug eller på spinnakerbom)...

32 Q & A (del 2) 6: Gamle og moderne riggtyper, forskjellig seilgarderobe? Ja, de fleste eldre/gamle riggtyper har store forseil (genua) og mindre storseil, mens moderne rigger har tilnærmet samme størrelse på storseil og forseil. Stadig oftere ser vi også at nye/moderne båter leveres kun med fokker (ikke overlappende forseil) – både av hensyn til enkel seilhåndtering, men også pga. rating. 7: Hvordan kjøpe seil, hva forventer vi av en seilmaker? Det viktigste er at man i fellesskap med seilmaker, definerer behov, ønsker og bruksområde. I tillegg har budsjettet til kunden betydning. Man bør forvente ærlig og oppriktig veiledning, sjekke referanser, være klar på leveringstidspunkt (begge veier), etc. Noe av det viktigste er at man ikke “overselger seg selv”... 8: Hva forventer de (seilmakere) av oss (kundene)? Som omtalt i pkt. 7 – at man er ærlige med bruksområde. Dessverre har vi opplevd rene turseilere som har gitt uttrykk for å være Grand Prix seilere... Videre vil det i mange tilfeller være behov for bistand til oppmåling, men her bør også seilmakeren kvalitetssikre målene. Videre er det viktig med tilbakemeldinger – både ris & ros. 9: Råd, retteldning, tilletsforhold, service og etterabeid? Mye nevnt i tidliere punkter. Dessverre opplever fortsatt mange at noe ikke stemmer med seilet de har bestilt. Uavhengig av grunn, bør seilmakeren være god på support også etter salget... Viktig at man tenker igjennom hva service betyr vs. pris – det henger ofte sammen.

33 Elvstrøm Sails ønsker deg lykke til med 2012 sesongen


Laste ned ppt "Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google