Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan jobber Schrödingers katt?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan jobber Schrödingers katt?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan jobber Schrödingers katt?
St.Olav

2 Vårt utgangspunkt ”Det er fullt mulig å underholde uten å
informere, men det er nærmest umulig å informere uten å underholde” St.Olav

3 Good vibrations Klassisk modell feedback mål resultat avsender budskap
kanal mottaker når vi står overfor denne modellen, er det greit å vite at oppfatningen av støy reduseres når mottaker synes budskapet er givende feedback St.Olav

4 Fjernsynets alfabet – bokstaven F
Et storartet medium for Følelser Fascinasjon Fakta …? - egentlig ikke! St.Olav

5 Bildet vinner ALLTID! http://youtube.com/watch?v=Be0kWbqOuAY
St.Olav

6 Når legger du merke til ordet?
St.Olav

7 Katta – tall & tankegods
St.Olav

8 Se – der er framtida! St.Olav

9 Fokusområder Teknologi Medisin Klima / miljø / energi Astronomi
Evolusjon St.Olav

10 Målgrupper Forskerne? Seerne? St.Olav

11 Etterlatt inntrykk – hva ønsker vi?
Ettertanke hos seeren Folkeopplysning Levende situasjoner Drøm/fascinasjon St.Olav

12 Historikk, sendinger, stab,mandat, struktur, partnere, Heia Rosenborg!
TV-program  Dekke norsk, nordisk & internasjonal forskning 15 medarbeidere/40 sendinger pr år Verdt å vite (P2) Newton (NRK1) 1930-programmene SVT & DR St.Olav

13 Saksunivers I/2008 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/124736
St.Olav

14 Programanalyse Katta, Rating (000) P12+, snitt pr. mnd + hele våren
Programanalyse Katta, Rating (000) P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Katta har hatt en fin økning i rating, og har i snitt hatt nesten flere seere sammenliknet med samme periode i fjor. St.Olav

15 Programanalyse Katta, markedsandeler P12+, snitt pr. mnd + hele våren
Programanalyse Katta, markedsandeler P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Også en økning i andeler, snittet for hele våren har økt fra 37 til 40 % St.Olav

16 Programanalyse Katta, Markedsandeler i målgrupper Våren 2008 vs
Programanalyse Katta, Markedsandeler i målgrupper Våren 2008 vs. våren 2009 Stabilt blant 20åringene, ellers økning i andeler for alle målgrupper St.Olav

17 Rating pr minutt, P12+, vår 2008 og vår 2009 Torsdager kl 18. 30 – 20
Rating pr minutt, P12+, vår 2008 og vår 2009 Torsdager kl – Klammene/etikettene markerer Kattas inngang og utgang. Våren 09 har Katta en bedre flyt og har mindre frafall under sendingen enn fjoråret. St.Olav

18 Rating i 1000 (P12+), Torsdager kl 19. 30 – 19
Rating i 1000 (P12+), Torsdager kl – Økning i tv-seere totalt sett, som først og fremst går til NRK1 og Other. St.Olav

19 Markedsandeler (P12+), 19.30 - flaten NRK1
St.Olav

20 Tverrmediale prosjekt
Norge 2020 I Nansens fotspor Sydpolen Darwinekspedisjonen Memo Tekno St.Olav

21 Metode St.Olav

22 Til bakhodet Hvilke studier skal vi lage på? Hvor dypt skal vi pløye?
St.Olav

23 For: Seerne ER motiverte, men må holdes varm hele tida.
Hvis ikke, glipper det. St.Olav

24 Skaffe seg overblikk Finne kilder innenfor fokusområdet Pleie disse
Lese tidsskrift/ nettaviser Bedre oversikt Bedre utvalg Bedre saker St.Olav

25 Hva graver vi etter? Interessant Sensasjon Aktualitet Vesentlig
The Watercooler Effect ’ennj han Blake som har blitt blind…’ Relevance: a news item must be relevant to everyday life and this is the most important criterion confirmed by 65% of respondents; 2. Novelty: a news item must tell something not known previously. It should also present significant or breaking news having a tangible impact, in addition to relevance this is also vital according to 42% of respondents; 3. UnderstandableTPF 2 FPT: a news item must be easy to understand and mean something to the reader; 4. Proximity: news items related to the particular country of the media concerned are more attractive; 5. Political or Controversial: many highlight the need for a political angle; 6. Sensation and Originality: stories that are able to “touch” readers are always more attractive. St.Olav

26 The watercooler effect
Ut i Rommet med Knut Sverre møter kongen St.Olav

27 Hvordan arbeider vi? Reporterne: drivkraften, research, vinkling…
Diskusjoner med prosjektleder Gå i team m fotograf 2 dagers opptak 2-3 dager logging, musikk/arkivbilder 2 dagers redigering Klar for sending De mest effektive arbeider m 2-3 saker samtidig. St.Olav

28 Gangen i det hele lør søn man opptak sende-team tirs rep.møte red.prg
ons tors nrk1 19:30 fre red.møte plan prg lør søn 1 ide klekkes 2 ide present plattformer go-signal?? 3 research tv/nett/VåV 4 research/ pitch diskusjon 5 book team, opptak/ redigering 6 7 8 9 opptak 10 11 påsyn/logg 12 13 14 15 16 17 18 intro, super, metadata 19 plan desk 20 21 22 opptak sending 23 promo 24 25 nrk1 19:30 27 28 29 St.Olav

29 Partners in crime Inngå ’kontrakt’ Låse av sak ift andre
Lojalt ift publisering Opprettholde ’kontrakt’ to the bitter end St.Olav

30 TV-reportasjen St.Olav

31 Min ønskereportasje Hvordan er din ønskereportasje?
Skriv ned tre stikkord St.Olav

32 Nøkkelord - reportasjen
Kun én historie Klar problemstilling Dramaturgi Klare aktører Enkelt språk, korte setninger Show it, don’t tell it! St.Olav

33 Fortellerprinsipp i avis
Nyhetstrekanten Det viktigste først – hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor, når… Leseren er sin egen redaktør - kan hoppe av når som helst og likevel få et utbytte av historien St.Olav

34 Fortellerprinsipp i TV
Seeren skal fanges inn og holdes fast fra start til mål (ift innslag/hele program) én historie - enkelt fortalt Opplysning gjennom opplevelse/gode historier St.Olav

35 Gi meg en grunn til å følge med…
Hva er det jeg skal følge med på Hva er det jeg skal få vite? St.Olav

36 Fjernsynets alfabet – bokstaven K
Knagg hvorfor forteller jeg denne historien – nå? Konflikt hva trenger jeg for å sikre framdrift og holde på seerne? Gjennomsyrer ALT vi gjør! St.Olav

37 Med Clint’ern på laget St.Olav

38 Til og med på barneskolen…
Jon skulle møte faren sin i byen, og så skulle de spise i hamburgerbaren. Det var første gang Jon skulle ta bussen inn alene. Han kom først. Faren ble litt forsinket fordi det tok tid å finne parkering. De spiste kylling, pommes frites og drakk brus. Etterpå spiste de is og dro hjem… Hvorfor er ikke dette en fortelling? Hva kan vi gjøre slik at det blir en fortelling? God i ord 5, Språkbok Det Norske Samlaget 2006 St.Olav

39 Finne en knagg St.Olav

40 Det konkrete prosjektet/
Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e) St.Olav

41 Flesh Bone g Relevanse for seerne, personer/case som
er berørt av forskn.feltet, sekvenser som forklarer for seerne, Pro & Con Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e) St.Olav

42 Flesh & Bone Den norske Ötzi? http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/428817
Evig ungdom Hellesylt Trim av laks St.Olav

43 Dramaturgi Spenning Tidslinje St.Olav

44 Jakten på den gode aktør
St.Olav

45 Seernes forståelse synker…
Når svarene er vanskelig å forstå og inneholder tunge / uforståelige fakta. Når intervjusituasjonen oppleves som tydelig ukomfortabel. Når det ikke er noen god stemning mellom reporter og forsker. Vetenskapsmagasinet SVT 2004 St.Olav

46 Seernes forståelse øker…
Når intervjuet holdes i en relevant og spennende setting Når svarene virker spontane og naturlige. Når det er en god stemning under intervjuet. Vetenskapsmagasinet SVT 2004 St.Olav

47 Forskerne mer drevne Naturlig generasjonskifte ’den nye tid’
Formidlingskrav Egne kommunikasjons-rådgivere St.Olav

48 Utfordring Vi lager på konkrete forskningsprosjekt, ikke på selvvalgte tema – og dermed låses vi ift forskere. Vi må ha prosjekteieren! Hva gjør vi hvis vår mann mistrives m oss og kamera? St.Olav

49 I seng med fienden…? St.Olav

50 Skal, skal ikke… Det nytter ikke å kontakte journalisten – jeg kommer ikke til å nå gjennom med tipset mitt uansett… Reaksjon fra fagfeller Anerkjennelse Misunnelse/Bortkasting av tid Presis og grundig nok framstilling? St.Olav

51 Hjelp, jeg skjønner ikke bæra!
Hvis reporteren ikke forstår forskerens budskap – hvordan skal hun da klare å formidle det videre til sitt publikum? Forskeren BØR forberede budskapet sitt grundig! Klart, konsist og relevant 3-4 punkter Tenke framføring Skaffe bakgrunnsmateriale Ikke ta noe for gitt – yt hjelp! St.Olav

52 Den gode aktør http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/59857
Unngår lange, detaljerte utlegninger Har et enkelt språk og enkle forklaringer – forklarer fagord umiddelbart. Forklarer gjennom eksempel (anekdoter…) Knytter det opp mot hverdagslige situasjoner – (gjenkjenning hos seeren) St.Olav

53 Min ønskereportasje Fascinasjon Spenning Forståelig Gode bilder
Relevans Interessante aktører St.Olav

54 Takk for meg St.Olav


Laste ned ppt "Hvordan jobber Schrödingers katt?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google