Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
– tidlig kommunikasjon
Kursmøte 1 Velkommen! Ett skritt foran 1 – tidlig kommunikasjon
2
Kursets mål å Skape tegnmiljø
ett skritt foran barnet som er på førspråklig nivå Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
3
Kursets mål å formidle innsikt
om hvordan vi kommuniserer på en utviklende måte til barn som er på førspråklig nivå Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
4
Kursets mål å gi ideer til barnesanger og - regler med tegn
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
5
Kursets mål å gjøre det til en vane å lese peke/tegnbøker med barnet
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
6
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
Kursopplegg møte tema teori kartleggning øvelse 2 Om barnet Hvorfor? Ord/setninger sanger/ regler pekebøker I forhold til kart-legging 3 Barnets kropp ” 4 Barnets handlinger 5 Barnets oppmerksomhet 6 Barnets lek 7 Handlingsplan - Oppsummering Kursuppläggning Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
7
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
Tema Introduksjonsmøte 1 Kursets mål 2 Å utvikle et kommunikativt miljø 3 Den gode samtalepartner 4 Hvorfor tegn? 5 Hvordan skape utviklende tegnmiljø 6 Avslutning; - neste møte Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag
8
et utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå?
Om møte 2 Hva menes med et utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå?
9
Utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå
- skaper forutsetninger for at barnet skal kunne forberede sin språklige utvikling
10
Derfor er det bra å vite noe om
Førspråklig kommunikasjon
11
Barnets språkutvikling
fødsel Forberedelse Kommunikasjon Språk Tanke 1 år Resten av livet; vidareutveckla sig och språket Resten av livet; videreutvikle seg og språket Grunnlaget 5 år Kompetanse 15 år
12
Å være oppmerksom på – å svare på
Signaler på tilstander i kroppen Sult Trøtthet Ubehag Tilfredshet ….
13
Å være oppmerksom på – å svare på
Samspillsignaler ta kontakt holde fast kontakt avbryte kontakt
14
Oppmerksomhet er grunnlaget for kommunikasjon
Du-og-jeg Bare du og jeg i hele verden Gjensidighet Delaktighet Fellesskap
15
Delt oppmerksomhet - sette ord på
Du-og-jeg og alt det spennende der ute Barnet styrer den voksnes oppmerksomhet
16
Regler i samspillet Min tur Du venter Din tur Jeg venter Tempo
Rytme - pauser Uttrykksformer
17
Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå?
”Jeg vil at du gjør!” Barnet bestemmer hva noen andre skal gjøre
18
Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå?
”Jeg vil ha….” Barnet bruker mennesker som redskap
19
Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå?
”Se i boken sammen med meg!” ”Jeg vil være sammen med deg” Boken er verktøyet Målet er å sitte på fanget
20
Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå?
”Se på meg!” ”Jeg går til vannet selv om jeg vet at jeg ikke får lov” Barnet hevder seg selv
21
være en god samtalepartner
Om møte 3 Hva menes med å være en god samtalepartner i førspråklig utvikling?
22
Spesielle ord/fraser Uttrykks-former Samtale- emner Speiling imitasjon strategier Hva vil vi?
23
Hva vil vi ? Kontakt – selvbekreftelse – vise barnet verden – støtte barnets utvikling – vekke interesse/skape nye interesser – oppdra barnet – ……
24
Hva prater vi om? Vi har få samtaleemner Om barnet
Hvordan barnet har det /hvilke behov det har Hva barnet er oppmerksom på Hva barnet gjør Hva barnet vil
25
Hvilke ord bruker vi? Ordforrådet er begrenset:
Barneord feks vovvov, pippipp Lydhermende ord feks [iiihh] ”Private” ord ”kose”-ord Ordforrådet brukes på en ritualistisk måte – bestemte ord gjentas i bestemte situasjoner
26
bevegelse berøring mimikk blikk gester lyd Uttrykksform
stemme sang prosodi ord rytme melodi intensitet overdrives
27
Strategier Imitasjon å være som et speil mot barnets uttrykk
å gjøre samme grimaser, samme lyd, samme gester som barnet gjør.
28
Strategier Et skritt foran
å vite hvor barnet befinner seg i sin utvikling Å vise barnet neste trinn i utviklingen i sin egen kommunikasjon
29
Strategier Ritualer å bruke samme ord/fraser i bestemte situasjoner
å bruke barneregler og rim
30
Eks på ritualer – hva sier vi?
Når barnet skal bytte bleie Når barnet skal bade Når barnet skal sove Når barnet har våknet Når barnet skal ha mat Når barnet er ferdig med å spise Etc…
31
Strategier “Parallel talk”
å sette ord på det som barnet opplever, gjør og kjenner HER og NÅ
32
Strategier Overflodsinformasjon
å gi samme informasjon på ulike måter samtidig: Tale Gester Blikk Gjenstander
33
Strategier Gjentagelser Å gjenta det man selv har sagt ord fraser
34
Slik gjør vi Vi hilser/fanger barnets oppmerksomhet
Vi ber om/spør masse Vi bekrefter barnet og barnets handlingar Vi roser barnet Vi setter ord på det barnet gjør, ser på eller det som hender Vi irettesetter barnet
35
Hvorfor tegn på førspråklig nivå?
Om møte 4 Hvorfor tegn på førspråklig nivå?
36
ASK Tegn som Alternativ og Supplerende Kommunikasjon til talen
Ord fra døves tegnspråk brukes for å forsterke ord i talen
37
Tilvenning Voksne venner seg til å bruke tegn som et naturligt innslag i kommunikasjonen
38
Barnet venner seg til at tegn finnes i omgivelsene
Tilvenning Barnet venner seg til at tegn finnes i omgivelsene og at tegn betyr noe
39
Kommunikasjonen kommer igang tidligere
mindre frustrasjon for barn og voksne gunstig for barnets totale utvikling
40
Oppmerksomhetsretter – interessevekker
håndens/kroppens bevegelser er større langsommere lettere å oppdage enn talen
41
Avgrensning Tegn har en tydelig begynnelse og en tydelig slutt
Hjelper til med å sortere inntrykk
42
Hastighetsdemper Voksne snakker med høy hastighet og uten ”mellomrom” mellom ordene Nybegynnere med tegn gjør dem langsomt
43
Overflodsinformasjon
Tydeliggjøring Tegn forsterker strategien Overflodsinformasjon - også gestene brukes oftere og med større tydelighet enn ellers - gestene videreutvikles til tegn
44
Konkretisering Det tidlige ordforrådets tegn er oftere
konkrete = avbildende = lette å assosiere til det de betyr enn tilsvarende talte ord
45
Med tegn kan vi hjelpe barnet
Gjøre sammen Med tegn kan vi hjelpe barnet å erfare med sin egen kropp og huske bevegelsen i ordet
46
utviklende kommunikativt miljø med tegn?
Om møte 5 Hvordan skaper man et utviklende kommunikativt miljø med tegn?
47
Hvem skal bruke tegn? Hvem er viktige for barnet?
Alle som VIL være viktige for barnet skal bruke tegn
48
Hvordan skal man gjøre det?
Tenk på at barnet er din samtalepartner! Vent! La barnet starte med blikk, mimikk, lyd eller tegn. Gi barnet tid til å svare med Gjett /overtolk det barnet uttrykker
49
Hvordan skal man gjøre det?
Ett skritt foran med tegn ”ton”deg inn barnets språklige nivå Bruk tegn på nivået rett over barnets fordi barnet behøver modeller å strekke seg mot
50
Hvordan skal man gjøre det?
Det gjelder å finne ut hva man pleier å si og hvordan man sier det. Så er det bare å oversette til tegn. De viktigste ordene/frasene sies med tale og tegn samtidig.
51
Hvordan skal man gjøre det?
Kast prestisjen Det gjør ingenting om det blir feil
52
Hva er viktig? Gjensidig oppmerksomhet Utgangspunkt i barnets
interesse erfaringer
53
I de samme situasjonene som når man snakker
Når skal man bruke tegn? I de samme situasjonene som når man snakker
54
Hvordan skal man bruke tegn?
Utfra det enkelte barnets behov for å… fange oppmerksomhet ønske hilse peke ut protestere bekrefte rose kommentere
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.