Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChrister Askeland Endret for 9 år siden
1
SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012
2
HOLDNINGSMENY Dårlig humør omtanke, omsorg engasjert kreativ
Vi kan i stor grad velge holdningene våre. Hvis vi har en holdning som vi ikke er helt fornøyd med, så kan vi endre den. Vi kan selv velge – i større grad enn vi er vant til å tenke! HOLDNINGSMENY Dårlig humør engasjert inkluderende gretten, grinebiter sint, olm vital støttende uinteressert bitter energisk omtanke, omsorg kreativ positiv sjenerøs raus modig nysgjerrig åpen vil andre vel lar meg begeistre HERLIG MENNESKE
3
Gode følelser og følelse av lykke
er langt mer avhengig av måten hjernen oppfatter noe på – enn av ytre omstendigheter
4
Tenk å ha en kollega som:
forteller deg om alt som kan gå galt bruker mye av tiden til å klage og snakke om problemer sukker og stønner, - og lider seg gjennom dagen synes livet stort sett er urettferdig gir andre skylden når noe går galt – eller når det er konflikter
5
Tenk å ha en kollega som:
virker inspirerende på deg får deg til å smile og le utstråler energi og vitalitet viser begeistring er i stand til å si unnskyld signaliserer at det er bra å være på jobben
6
Er jeg energi – giver eller energi - tapper
7
Vi kan være voksne, seriøse, ansvarlige, pliktoppfyllende - og samtidig ha det morsomt og trives – f.eks på jobben Moro – men på en respektfull måte gir økt energi gir større trivsel folk som har det gøy – har større tendens til å behandle hverandre bra vi liker hverandre bedre når vi har det morsomt sammen vi blir mindre irritert over småting vi blir mer kreative når vi har det moro det motvirker stress det gir bedre helse tiden går fortere
8
Latter er sunt! Forskning: 20 deltakere: Gjennomsnittlig blodstrøm
økte med 22% ved latter – og ble redusert med 35% ved stress
9
Bruk LUNSJEN til å tilføre deg energi
Prøv å unngå: å bli fanget inn i bedrøvelige historier å havne i jammerdalen (KMM)
10
Stress har to komponenter i seg
SITUASJONEN Min REAKSJON på denne situasjonen
11
EN ”BØNN” Gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre
mot til å forandre det jeg kan og visdom til å se forskjellen
12
AKSEPTERING En innstilling som hjelper oss
til å hanskes med situasjonen Det er IKKE - å bli passiv - gi opp - bli kraftløs
13
Innstilling - Hva Akseptere realitetene Gjøre det beste ut av det
- Hvordan - Hvem - Hindringer - Fordeler
14
Egenmotivering Sunn egoisme
Det viktigste er hvordan jeg håndterer det som skjer Å håndtere hendelser og mennesker på en måte som er bra for meg Hvordan er det best for meg å oppleve den situasjonen jeg er i? Eks.: En kollega er sur Sjefen din forteller at du kan ikke ta ferie på den tiden du ønsker En annen kollega maser og kjaser Du sitter i kø, og en ”frekkas” sniker seg inn foran deg
15
Språkets kraft Hva vi gir oppmerksomhet
Anerkjennende språk skaper energi, overskudd, stolthet og vekst. Motiverer oss Nedvurderende og anklagende språk - Tapper oss for krefter og gjør oss motløse - Skaper forsvar, sinne og (i mange tilfeller) lav selvtillit - Demotiverer oss
16
KRITIKK Ærlig kritikk er vanskelig å svelge -
særlig når den kommer fra en slektning, kjæresten/ektefellen, en venn, en bekjent, kollega eller en fremmed Franklin P. Jones
17
BUSK 1) BESKRIV atferden, saken, handlingen 2) UTTRYKK hva du føler, opplever, synes 3) SI (SPESIFISER) hva du ønsker, vil 4) KONSEKVENSEN det vil få
18
Han / hun / du er så . . . Dominerende Irriterende Urettferdig
Destruktiv Vanskelig Overkjørende Selvopptatt Dum Arrogant Hensynsløs Avvisende Negativ Hjelpespørsmål: Egoistisk Brautende Ekkel Uhøflig Usympatisk Ubehagelig Fjern Vemmelig Hysterisk Teit Hvordan merker du/jeg det?
19
HVORFOR - SPØRSMÅL Hvorfor har du gjort det på denne måten?
Hvorfor sa du ikke fra før? Hvorfor har du ikke ringt før? Hvorfor kan du aldri høre på meg? Hvorfor har du ikke prøvd noe annet? Hvorfor må du alltid avbryte når jeg snakker? Hvorfor har du ingen andre interesser? Hvorfor må du alltid såre meg slik? Hvorfor-spørsmål kan inneholde kritikk – noe som lett kan føre til forsvarsatferd.
20
Du har misforstått !
21
Fint hvis begge kan si: Jeg tror du har forstått mitt synspunkt
Jeg tror jeg har forstått ditt synspunkt
22
”Litt” vanskelige samtaler
Forberedelser før samtalen finner sted Det kan være klokt å ha tenkt gjennom hva du vil oppnå og formuleringer på forhånd Fokuser på sak og atferd – ikke ”ta” personen eller kommenter personlighetstrekk. Vær konkret. Fakta og eksempler som kan illustrere. Regn med reaksjoner, at følelser kommer opp Utfordring: Lytte og tåle følelsesuttrykkene. Regn med og aksepter at dere kan ha ulike oppfatninger Vær fast på sak OG vennlig Vær bevisst kroppsspråket Åpen kroppsholdning, vennlig uttrykk, vennlig, rolig øyekontakt (VRØ), nikk, smil
23
Self-Esteem Selvtillit Opplevelse av mestring, dugelighet
Selvfølelse Hvordan jeg verdsetter meg selv
24
Viktige komponenter i selvtillit
Være realistisk Akseptere realitetene Akseptere meg selv Tillate meg selv å ikke være perfekt Sette grenser Mestre situasjoner / mestre god kommunikasjon Ta ansvar for mine valg / mine prioriteringer Være bevisst mine - verdier behov - holdninger - ønsker - følelser - tanker - valg - prioriteringer - forventninger Oppleve tilhørighet
25
Jo høyere grad av selvtillit vi har (denne indre tryggheten på at vi er duganes og noe verdt) – jo større tendens har vi til: å behandle andre med respekt velvillighet toleranse saklighet og å være mer hjelpsom mer sjenerøs
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.