Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser
Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS

2 100% Bra og solid eier. Største privateide og norskeide landsomfattende samlastsystem i Norge HK i Stavanger Voksende siden ”fristillelsen” fra NC Rammet av finanskrisen – sviktende volum, rater og resultat Omfordeling – mer spedisjonsomsetning. Stretegiske utfordringer. Land og sjø – organisering, strategiske samarbeid, organisk vekst >< oppkjøp. Ledelsesutfordringer: Fagfolk >< ledere

3 – det unike transportsystem.
Hurtigruten Godsskip Landtransport Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør. Spedisjon og oversjøisk transport.

4 GodsFergen - systemvalg
Hvem skal “eie” kunden ? Direkte kontrakt mellom transportkjøper og rederi ? Samlastere og speditører som eneste kunder ? Kombinasjon ? Transportkjeden – hvem gjør hva ? Kai/Kai ? Dør/Dør ? Fra/til samlasterers terminaler ? Kombinasjoner ? “Sømløst” for kunden ? Organisering. Havn og avgifter. Enkle, effektive, sikre løsninger Forutsigbarhet. Kabotasje nødvendig ? Los-/farledsbevisordninger. Laste/lossearbeidere – lite effektivt i de fleste tilfeller. “Arv fra seilskutetiden”. Dataløsninger / EDI / Rask inn og utlevering / Sikkerhet

5 Viktige momenter for valg av skipstype:
Energieffektivitet Effektiv operasjon i havn Kostnadseffektive havneoperasjoner Kapitalkostnad – men også driftseffektiv. Fleksibilitet ??

6 Vessel Main Data Length overall: 67,95 m Length pp. 64.60 m Width: 12,50 m Draft max: 5,80 m Net tonnage: 573 tonnes Gross Tonnage: 1548 tonnes Cargo hold: 2150 m³ Dwt: 2350 tonnes national

7 Ro/ro - Palleskip (med dekkskapasitet):
M/S Tananger: - 102 m langt, 16,5 m bredde, 6 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 150 trailer lass (optimalt) - Energieffektivt: ca. 15 knop – under 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

8 Palleskip (med dekkskapasitet):
M/S Sunnmøre: - Kompakt skip – 80 m langt, 15 m bredde, 5 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 80 trailer lass. - Energieffektivt: ca. 13 knop – 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

9 Containerskip

10 Ro/Ro skip

11 Nor Lines Nybygg

12

13

14 Energieffektivitet tilsier:
Palleskip for stykkgods Evt. ECO design Containerskip – tilpasset for vekselflak Havnekostnader og statlige avgifter tilsier: Containerskip med lav bruttotonnasje (mye av lasten på dekk). Effektive, lavkost havneoperasjoner tilsier: RO/RO skip (mindre bruk av la/lo arbeidere – rask lossing/lasting) Kapitalinnsats tilsier: Enkle containerskip – tilpasset for vekselflak. Egen kran ? Fleksibilitet tilsier: Mulitipurpose – ro/ro, containere, kran – og evt. sideport

15 Myndighetene ? Gode ord – lite realitet i virkemiddelbruk – så langt.
ECOBONUS ordninger vil være nødvendig i en oppstartsfase. Havnene – vesentlig at disse betraktes som infrastruktur. Innkjøpsmakt hos det offentlige. Rammebetingelser – losordninger, effektivitet i havn

16 Case: Forlengelse Norlandsbanen
Ro/ro og vekselflak – krav/ønske fra samlasterne Kran i havnene ? Fast linje - enklere skip. Tett integrering jernbane og skip i Bodø Tilpasning og justering av fremføring på jernbanestrekningen –> energieffektiv sjødel.

17

18 Bodø-Tromsø – 200 naut. mil. Alnabru/Narvik: 1950 km
Alnabru/Bodø: km

19 Base/base – ro/ro service ??

20 Battery ferry Lavik-Opedal from 2015 – zero emission
Main particulars: L: 80 m B: 20,8 m 120 cars / 360 pax Propulsion: 2x 450 kW Azimuth Thrusters 2x 450 kW electrical motors Redundant battery system Lithium-ion / polymer type LI-NMC Solar panels Heat exchangers Heat recovery LED lights Light weight

21 Rolls-Royce ”Environship”. ”Next Generation Ship Award” vinner.
LNG som drivstoff. Nytt skrogdesign –redusert energibehov Kapasitetsøkning – 200 vogntoglast/skip Energioptimalisering Reduksjon i utslipp Co2 35 % Nox 90 % Sox 100 % EEDI Indeks – 12,96 Også som et bidrag til reduksjon i klimagassutslipp vil disse skipene være en betydelig bidragsyter, med en beregnet utslippsfaktor av klimagasser ca. 70 % lavere enn vogntog. Ca. 70 % lavere klimagass utslipp enn veitransport

22 Multi purpose: 80 tonns kran/ Containere /Roro/Sideport/Fryserom Loa: 120 m, Beam: 20,8 m, Design: dwt/5,5 m dr. Scantling: dwt/6,0 m dr. Værdekk: 80 tonns kran, kv.m., 130 TEU (2 høyder) + 6 trailere, evt. ca. 35 trailere. Optimalisert for 25’ vekselsflak og 45’ containere. Frysecontainere. Ro/ro dekk: 100 tonns ro/ro rampe, ca. 36 trailere kv.m./4,5 m høyde Tanktopp og mellomdekk: kv.m. (50 trailerlass). Inndelt i 5 rom, som alle kan operere som fryserom. Høyde 2,5 meter.

23 Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google