Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Jens Torolf Larsen Utstein Kloster Hotell 15.2.2014
Slagverk i korps Jens Torolf Larsen Utstein Kloster Hotell
2
….kompetanse og erfaring
Utdannet slagverker og pianist Erfaring som utøver Undervisningserfaring Dirigent for korps og orkester Dommer i korpskonkurranser. Leder av musikkutdanningen, Institutt for musikk og dans ved UiS Pappa til en slagverker i Tasta skolekorps
3
I et korps med en velfungerende slagverksgruppe går alt så mye lettere
(til 4’35’’)
4
Rekruttering av slagverkere
De som ikke greier å spille et blåseinstrument? ….eller de dyktigste musikantene? Hvor mange musikanter? (Ikke for mange og ikke for få) Sirkulering eller spesialisering? Skal alle kunne spille alle instrumenter? Selvøving – hjemme Motivasjon
5
Undervisning Mange ulike instrumenter med tilsvarende like mange ulike teknikker – krever god tidsressurs Slagverkere er multitaskere Slagverkselever må ha dobbeltime! (minst) Lærere (en mangelvare) Slagverksensemble skaper godt miljø
6
Logistikk knyttet til øvelser og konserter
Rigge (sette opp en hensiktsmessig plassering av instrumenter og diverse stativ), og ofte underveis i øvelsen, avhengig av stykke. Plukke og prioritere hva som skal spilles i notene Ha orden på noter og køller/stikker Stemme pauker Lese noter med mye informasjon Ha overskudd til dirigenten (slagverkere er ofte dirigentens forlengede arm!) Rydde
7
Foreldreinnsats veldig viktig;
Rigging av utstyr – ferdig rigget til øvelsen starter Noen slagverkere får et ufortjent rykte for å være vimsete. Forutsigbarhet – i lagerrom og oppsett på øvelser (tilstrekkelig med stikkebrett og notestativer) Rydde utstyret inn i spesialdesignet lagerrom
8
Dirigentens ansvar Legge øvelsen til rette for at slagverkerne får en effektiv og god opplevelse av øvelsen Forberede en god arbeidsfordeling av stemmer. (Det skal ikke være opp til musikantene) Legge til rette for ensemblespill – og solistoppdrag Ha et felles ansvar med foreldrerepresentanter om innkjøp og vedlikehold
9
Konserter/opptredener
Hovedregel: Ta med korpsets egne instrumenter. Å spille på instrumenter som «står på scenen» (kan fort bli en nedtur), men i likhet med pianister så skal slagverkerne kunne håndtere andre instrumenter enn sine egne.
10
Instrumentariet
11
Pauker
12
Pauker (50.000-250.000 kr.) Minimum fire stykker (produsent?)
Funksjonell pedalbruk Beskyttelse av skinn Type skinn (Hvordan bærer/flytter/transporterer man pauker?)
14
Melodisk (100-200.000 kr) Alt eller noe? Klokkespill (stativ) vibrafon
xylofon marimba Viktig spørsmål: Trestaver eller kunststoff?
17
Diverse trommer (30 – kr.) Trommesett – robust med kasser og cymbaltrekk Lilletromme stortromme, tilpasset marsjering (bæreseler etc) Congas, bongos, etc (Husk transportkasser!)
19
Diverse (50 – kr) Triangel, A2-cymbaler, wood-block, bongos, congas, diverse latin, stikkebrett!! (mange!), Diverse stikker og køller (forbruksmateriell) Stikkebager Dempeplater (mye forskjellig) Ulike stativ
20
Instrumenter som man kan leie/sameie
Tam tam, gong Rørklokker
22
Oppbevaring Orden og logistikk Innredning – hyller på mål
Ikke for mange kokker
23
Vedlikehold Foreldreansvar i god dialog med dirigent og instruktør
Skifte skinn på trommer og pauker Reparere hjul Skruer på stativer/trommer – diverse mekanikk (olje og vaselin) Reparer ting umiddelbart!! Kasser (forebygger slitasje) Ikke bruk slagverksinstrumenter som bord!
24
Til slutt – men veldig viktig
Ørepropper!! Tinnitus – den store skrekken
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.