Laste ned presentasjonen
1
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Solakonferansen 17. september 2013 Torbjørn Lothe Direktør NHO Luftfart
2
Omstilling av luftfarten
3
Omstilling av luftfarten – et tilbakeblikk på hva som har skjedd?
Luftfarten i etterkrigstiden Nasjonal deregulering EUs prosjekt med det indre marked EUs luftfartspakker Deregulering – reregulering Institusjonelle konsekvenser i Norge Fra nasjonalt til felles europeisk regelverk Etablering av EASA Single European Sky – Kommisjonens store luftromsprosjekt
4
Hva er situasjonen i dag?
Fri markedsadgang og prissetting i Europa Oppmyking utenfor Europa Normer for flysikkerhet settes stort sett etter felles-europeiske krav Adgangskontroll (sertifikater mv.) etter felles-europeiske krav Tilsyn utøves nasjonalt (etter avtale) Overnasjonalt tilsyn av de europeiske luftfartsmyndighetene gjennomføres av EASA Fra styring av markedsstrukturen til regulering av ”sikkerhetsnett”
5
Hva er konsekvensene av fri konkurranse?
Tøffere konkurranse Lavkostselskaper Nye bemannings- og organisasjonsformer Prispress Dårlig(ere) lønnsomhet Mer følsom for konjuktursvigninger Konsolidering ”One of five in 95” (Jan Carlsson) Konsekvenser for sikkerheten?
6
Markedssegment i 2012 i Europa
Market Segment Average Daily Flights Market Share Growth on 2012 Traditional scheduled 14,355 55% -4.1% Low cost 6,537 25% 1.4% Business aviation 1,870 7% -4.0% Charter 1,414 5% 2.6% Cargo 918 4% -4.6% Other* 995 -9.6% TOTAL 26,089 100% -2.67% * Other includes also military flights Si noe om at 2012 har vært et krevende år – både for lavprisselskapene og for de tradisjonelle nettverksselskapene. Flere konkurser, herunder Malev og Spanair. I perioden Hvorfor det? Nettverksselskapene har vært nødt til å tilpasse seg et nytt landskap og foretatt grep som gjør at kanskje også avstanden mellom disse selskapsformene ikke lenger er den samme.
7
En industri med lite profitt
IATAs spådom for 2012 når det gjelder flyselskapenes overskudd i et globalt perspektiv.
8
Omstilling i bransjen De omstillinger som er gjort hos nettverksselskapene vises i denne oversikten der det fremkommer at avstanden mellom kostnadsfordelen til lavprisselskapene har blitt redusert.
9
Flysikkerhet i et internasjonalt perspektiv - trend
10
Erfaringer fra USA
12
Flysikkerhet i fokus
13
Hvordan sikre høy flysikkerhet?
Utgangspunkt: ”Alle” vil ha mest mulig trygghet Ansvarsdelingen for flysikkerheten er endret og tydeliggjort Myndighetene må sette riktige normer/standarder og føre tilstrekkelig tilsyn med disse Selskapene må ivareta myndighetskrav og må ha sterke incentiver for å følge normene Tilsynet må være rettet mot at selskapenes egenkontroll fungerer
14
Flysikkerhet i Norge Mål: Ingen flyulykker
Skal ligge på nivå med de beste (tross klima og topografi) Rettferdiggjør et høyt tiltaksnivå Umulig med et matematisk jevnbyrdig risikonivå mellom ulike transportmidler
15
Flysikkerhet i Norge Strategier:
Må være klar sammenheng mellom sikkerhetsnormer og effekt av disse (faglig sikre) Må gjennomføre mest mulig kostnadseffektive tiltak Må sikre likeverdige vilkår i samme markedsområde (må unngå import av dårlig sikkerhet) Må ha høy kompetanse hos myndigheter og selskap Må være pro-aktiv i regelverksutviklingen Må ha høy kvalitet i tilsynsvirksomheten Må sikre høy kapasitet/kompetanse i utdanningssystemet
16
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.