Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen
2
Evaluering av NAV-reformen 2006 - 2013
Oppdrag fra AID Mål- og rammedokument Samarbeidsavtale Brutto budsjettramme – 50 mill. kroner
3
Forhistorien SATS-utredningen
St.mld nr 14 ( ) – returnert fra Stortinget Rattsø-utvalget – NOU 2004: 13 St.prp nr 46 ( )
4
Reformens overordnede mål
Arbeidsretting – flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad Brukerretting – enklere for brukerne og bedre tjenester tilpasset deres behov Effektivisering – en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning
5
Styringsgruppen Professor Peter Dahler-Larsen, leder, SDU
Direktør Ann-Helen Bay, ISF Professor Torben Beck Jørgensen, KU Rådmann Margrethe Hagerupsen (KS) Avdelingsdirektør Hilde Olsen (NAVdir) Avdelingsdirektør Odd Helge Askevold (AD) Observatør: Prosjektdirektør Per Inge Langeng – (NAVdir)
6
Evalueringsprosjektet I
Leder: Anne Lise Fimreite, Rokkansenteret Samarbeidende miljøer: UiO (Statsvitenskap og Økonomi), UiB (Adm.org, Sosiologi og Økonomi), (BI), AFI, Høgskolen i Vestfold, Fafo, Frischsenteret
7
Evalueringsprosjektet II: Modulene
Velferdsmodell, styringssystem og NAV Det lokale NAV-kontoret Lokal iverksetting Nye yrkesroller i NAV-reformen Arbeidsretting – effektstudier Brukererfaringer Effektivitet – DEA-analyser
8
Modul 1-4 (samt 6b) Først og fremst prosess, dannelsen av NAV – det sammenbindende element Sentralnivået: Organisasjonstenking, gjennomføring, relasjonshåndtering Lokalt nivå: Beslutninger, gjennomføring, iverksetting - politikk, organisasjonsutforming, mennesker, kultur, brukere Relasjoner: Sentralt, men også (og kanskje særlig?) mellom nivåene Første rapporteringer: 2008, godt dokumentert 2010, endelig oppsummering 2012/13.
9
Modul 5-7 Effekter som sammenbindende element: Har NAV betydning for velferdsproduksjonen i Norge? Data fra prosessevalueringen er et viktig sammenbindingselement, men også viktig kritisk faktor – ferdigstilt og kvalitet? ”Andre” datas tilgjengelighet og kvalitet Tidsaspektet – tidsseriene lange nok til konklusjoner? Første rapporteringer 2010, dokumentert 2012/13
10
Grenser for 50 mill: Hva evalueringen IKKE dekker
Brukermedvirkning på systemnivå Betydningen av valg av IKT-løsninger for organisasjonsforhold og måloppnåelse Betydningen av kobling av offentlige registre (f.eks i forhold til personvernhensyn) Utforming av spesialenheter og relasjonen mellom disse og NAV lokalt er ikke eksplisitt inkludert - før fra 2009 En omfattende (heldekkende) studie av lokalpolitikernes vurdering av NAV
11
Modul 3: Kommunale tjenester lokalt i Nav (311 NAV-kontorer pr 09-09)
Rusbehandling 81% Boligvirkemidler 77% Gjeldsrådgiving 59% Flyktningshjelp 54% Støttekontaktordn. 25% Assistanse/avlastn. 16% Tiltak psyk. lidelser 11% Omsorgslønn 8% Barneverntjenester 6%
12
Noen utfordringer – reformen
Gjennomføringen av reformen: Fra ”best mulig tidspunkt” til ”verst mulig”: ”It´s nav or never”? Mediebildene Tilgjengelighet – kapasitet og teknologi Etatskulturer og kompetanse, sentralisering og førstelinje Ansvarsnivåer og likestilling: Stat (trygd og a-etat) og kommuner (sosialetat), lokalt handlingsrrom Tjenester utenfor NAV (kommunale, helse) Oppfølging av rapporter fra Arbeidstilsynet og Riksrevisjonen, utredningen om grensesnitt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.