Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Materialer og materialtekniske begreper

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Materialer og materialtekniske begreper"— Utskrift av presentasjonen:

1 Materialer og materialtekniske begreper
Per-Einar Rosenhave

2 Hva er gjenstander laget av?
Personer uten teknisk bakgrunn bruker enkle samlebegreper som metall og plast. Vi som skal bli ingeniører og produktutviklere må vite mer. Jo mer vi forstår, jo større nytte kan vi dra av ulike materialers forskjellige egenskaper.

3 Dagsorden Litt historie Materialegenskaper
Hvordan vi kan dele inn materialene i grupper Noen miljøbetraktninger

4 Bronse Kobber ble funnet på bakken i forhistorisk tid
Utbanking gjorde kobberet hardt Ved tilførsel av varme smeltet kobberet, og det kunne støpes Ved å tilsette kobbersmelta tinn, oppstod den harde legeringen bronse

5 Jern Jernoksid er jernets naturlige tilstand
Stein som inneholdt jernoksid ble blandet med trekull Karbonet i trekullet og oksygenet i jernoksidet dannet CO2 CO2-gassen forsvant når trekullet brant. Tilbake var jernet

6 Aluminium 8 % av jordskorpa består av aluminium
Den kjemiske bindingen mellom aluminium og oksygen er mye sterkere enn mellom oksygen og jern De store energimengdene som skal til for å skille oksygen og aluminium var ikke tilgjengelig før vannkraften ble utbygget

7 Plast Plast ble først laget av eggehvitestoffer
Første brukbare plast var laget av cellulose Fart i plastproduksjonen ble det først da man tok i bruk olje og naturgass som råstoff

8 Flymotor Kompressor som sitter lengst framme komprimerer meget kald luft som blir meget varm. Her brukes titan som opprettholder styrken i forskjellige temperaturområder I forbrenningsdelen, som sitter lenger bak, er temperaturen svært høy. Her brukes det en nikkelbasert superlegering. Drivakselen skal tåle vridning og overføre høye effekter. Den lages av en stål. Selve dekselet rundt motoren kan være laget av aluminium som har lav massetetthet.

9 Dieselmotor Stemplene må være lette for at motoren skal gå hurtig og vibrasjonsfritt Ventilfjærene må være elastiske og tåle millioner av sammentrykninger uten å ryke Stempel og sylinder må kunne lede vekk varme Veivaksel må ha harde glideflater for å unngå slitasje og støy

10 Styrke, elastisitet og hardhet
Blir en spiralfjær strekkbelastet, forlenges den. Fjernes belastningen, går fjæra tilbake til opprinnelig lengde. Fjæra er elastisk. Blir fjæra strukket for langt, får den en varig eller plastisk deformasjon. Metaller som blir belastet oppfører seg som fjæra. E-modulen angir hvor stor den elastiske deformasjonen blir. Elastisitetsgrensen (Re) angir hvor stor belastning (N/mm²) materialet tåler før det blir plastisk deformert. Sterke materialer har høy elastisitetsgrense. Elastiske materialer har lav E-modul. Hardhet er motstanden et materiale yter mot inntrengning av et legeme. Harde materialer har høye hardhetsverdier.

11 Duktilitet Materialer som skal formes må være duktile
Avgjørende for om materialet egner seg til plastisk forming er hvor langt det kan strekkes før det ryker Bruddforlengelsen, A0, angir duktiliteten. Høy verdi viser at materialet er duktilt

12 Materialgrupper Metaller og legeringer, for eksempel stål, støpejern, aluminium og kobber. Stål og støpejern er jernlegeringer. Aluminium er lettmetall mens kobber regnes som tungmetall. Keramer, for eksempel glass og hardmetaller Polymerer, for eksempel polyetylen og epoksy Kompositter, for eksempel fiberarmert plast, limtre og jernarmert betong Halvledere, for eksempel silisium og germanium

13 Stål – verdens mest brukte metall
Stål er jern med mindre enn 2 % C. Stål med lite karbon (0,1 %) er mykt og seigt. Det brukes til skipsskrog og bruer Stål med mer karbon, for eksempel 0.5 %, er hardere og sprøere og brukes til maskindeler Stål med mye karbon (1%) brukes til verktøy

14 Lettmetaller Lettmetallene har massetetthet mindre enn 5000 kg/m³
Aluminium kombinerer god styrke og formbarhet med lav vekt og moderat pris Magnesium er ekstremt lett Titanlegeringer kan ha enorm styrke, men er vanskelige å forme og produktene blir kostbare

15 Tungmetaller Kobber: Legeres til messing
Sink: Benyttes mest til korrosjonsbeskyttelse av stål Tinn: Svakt. Brukes i lagermetaller og til pyntegjenstander Bly: Liten teknisk betydning Nikkel: Brukes til fornikling og som tilsetting i syrefaste stål Krom: Brukes til forkromming og som tilsetting i rustfrie stål

16 Plaster Termoplastene blir myke eller flytende og lette å forme når de varmes opp. De stivner igjen ved avkjøling. De kan smeltes om Herdeplastene må formes før plastmolekylene dannes. De kan ikke smeltes om. Polyester og epoksy er kjente eksempler

17 Komposittmaterialer Kompositter er to eller flere materialer som samlet har bedre egenskaper enn hvert materiale ville hatt alene Jernarmert betong og glassfiberarmert polyester er eksempler på mye brukte kompositter

18 Materialer og miljø Lite CO2 krever lav vekt
EU krever at materialer skal kunne resirkuleres Livssyklus – framstilling, levetid og gjenbruk

19 Oppsummering God kunnskap om ulike materialer og egenskapene deres er nødvendig for å kunne utvikle nyttige kvalitetsprodukter med riktig miljøprofil


Laste ned ppt "Materialer og materialtekniske begreper"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google