Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

2 Hvordan få mer oppmerksomhet?
Og samtidig styrke omdømmet?

3 Hva er omdømme? Det inntrykket omverdenen har av organisasjonen

4 Men: For å ha et omdømme må omverdenen vite hvem vi er! Stikkord: Oppmerksomhet…

5 Hvordan få vi oppmerksomhet?
Hva gjør Diabetesforbundet? To blader: Diabetes og Diabetesforum En internavis: Forbundsnytt Nettsider Sosiale medier: Facebook, Twitter, YouTube og Instagram Diabeteslinjen Den mobile diabeteslinjen Pressekontakt Utarbeidelse og distribusjon av brosjyrer og annet materiell Myndighetskontakt Relasjonsbygging med andre organisasjoner

6 Hvordan kan dere få oppmerksomhet?

7 Aktiviteter

8 Målgruppe 1: Personer med diabetes
Temamøter: Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner Hvordan er det er å leve med diabetes? Hvilke rettigheter har man? Hvor kan man få hjelp? Fordelene ved medlemskap Motivasjonsgrupper

9 Målgruppe 2: Pårørende Temamøter:
Informasjonen må tilpasses om det gjelder barn eller voksne Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner Rettigheter Hvor kan man få hjelp?

10 Målgruppe 3: Møter diabetes i yrket
Temamøter – oppsøkende? Kunnskap om diabetes Kunnskap om symptomer på lavt blodsukker Hvordan kan man gi hjelp til personer med diabetes?

11 Eksempler Lærere og førskolelærere Ansatte i helse- og sosialsektoren
De som jobber i politi- og fengselsetaten Ansatte i hotell- og restaurantnæringen De som jobber i kollektivtransport og taxinæringen Studenter av forskjellig slag

12 Målgruppe 4: Folk flest Stand på steder med mye folk
Mange vet ikke at de har diabetes God folkeopplysning Symptomene

13 Mediekontakt

14 Mediekontakt Ikke vanskelig å ha mediekontakt
Tør å ta kontakt – ikke mist motet! Egen informasjonsansvarlig? Et team (lokallag eller hele forbundet) – en stemme!

15 Gylden regel for all mediekontakt
Vær serviceinnstilt Gjenspeile Diabetesforbundet sine verdier: Hjelpsom, modig og troverdig

16 Praktiske tips Undersøk på forhånd: Hvem jobber med den type saker du henvender deg om Du kan også kontakte redaktør eller redaksjonssjef Send gjerne noe skriftlig først Følg opp med en telefon Pressemelding: Det viktigste først!

17 Når mediene tar kontakt
Tommelfingerregel: Lokallag snakker om lokale forhold Sekretariatet uttaler seg om politiske og nasjonale saker Snakke med en stemme. Kommunikasjonsavdeling: kompetanse innen mediehåndtering Behjelpelig med faktainformasjon

18 Tips Spør om vinklingen på reportasjen Hva dreier det seg om?
Skal du kommentere en sak, eller er det et intervju? Fristen for artikkelen Hva slags spørsmål kommer du til å stille? Trenger du mer tid? Spør journalisten om du kan ringe opp igjen. Møt journalisten hvis mulig Alt du sier til journalisten er offisielt.

19 Godkjenning Du kan be om å lese gjennom hele artikkelen
Men du har krav på å lese dine sitater og sjekke om du er korrekt sitert. Gi rask tilbakemelding

20 Diabetesforbundet i sosiale medier

21

22 Hva er Diabetesforbundet på Facebook?
En åpen og vennlig organisasjon tilgjengelig for informasjonsutveksling/dialog En mer uformell samtalepartner/rådgiver enn telefon/e-post Omdømmebygger Mytedreper Fra vår strategi: Hjelpsom, modig og troverdig

23 Hvorfor er Diabetesforbundet på Facebook
Har valgt å delta i sosiale medier Vekst og verving Yte service Markedsføring Følge med i og delta i samtalen

24 Bruk av sosiale medier Vi forteller hva vi gjør
Synligheten blir større hvis alle står sammen Tipse oss gjerne om saker, vi blir glade for innspill! Vi planlegger ofte innlegg, si i fra i god tid Fortelle om egne arrangementer og aktiviteter – det er superbra! NB: Er du misfornøyd med noe, ta det med oss direkte

25 Litt om ansvar på Facebook
Vi har redaktøransvar for hva som blir lagt ut på veggen på Facebook I arbeidstiden svarer/kommenterer vi så raskt vi kan To områder som krever reaksjon også utenfor arbeidstid: Akutte problemer – vanskelig medisinsk eller mentalt Feilaktige, ondsinnete eller sjikanøse utsagn om Diabetesforbundet eller andre

26 Tilbake til omdømme og oppmerksomhet

27 Vi er Diabetesforbundets omdømme
I våre møter med omverdenen På stands og arrangementer På telefon og e-post På Facebook og i andre sosiale medier

28 Hva slags omdømme fortjener Diabetesforbundet?
Hva forventer vi av oss selv? Hva forventer omverdenen av oss? Forventninger har betydning for omdømmet

29 Vi kan ikke gjøre noe med alt, men litt med noe:
Akseptere at folk har forventninger Håndtere positiv og negativ oppmerksomhet Forsøk å oppklare misforståelser/feiloppfatninger

30 Tips: Vær ærlig hvis det er et spørsmål du ikke kan svare på
Undersøk og kom tilbake, i stedet for å si noe du ikke er sikker på er riktig Vær varsom med å bruke egne erfaringer i rådgivning til andre.

31 Husk Det er viktig at vi i Diabetesforbundet bygger på vårt særpreg: Vi er hjelpsomme, modige og troverdige Det er vi som er eksperter på diabetes og hvordan man lever med sykdommen

32


Laste ned ppt "Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google